Autohuollon satoa

Autohuollosta soitettiin, ja kerrottin molempien etupyörien laakereiden olevan hajalla. Jäi epäselväksi oliko myös pyörien navat hajalla, vai oliko kyse siitä ettei pelkkää laakeria voi hankkia, mutta huolto ilmoitti molempien pyörien napojen vaihdosta. Hintaa arviolta 500 euroa. Tää on niin tätä. Onneksi raha kasvaa puussa, ja sitä voi poimia vapaasti miellin määrin …. NOT.

Edit @ 13:40: Huollosta ilmoitettu loppusumma 498 euroa ja rapiat päälle. Lisäksi kerrottiin koneesta kuuluneesta sivuäänestä ja siitä, että vikavalo palaa. Mun tuurilla mureneminen jatkuu, mutta minkäs teet… Enpä tiedä.

Vikavalohan autossa on palanut jonkin aikaa. Se johtuu siitä, että autosta on ilmeisesti yksi hehkutulpista pimeänä (siihen viittaa vikakoodin antama ”määrittelemätön hehkuvika”), ja valo sammuu moottorin oltua n. 5 minuuttia käynnissä. Huolto kuitenkin sanoi, ettei vikavalo sammunut koeajon aikana. Joko heidän koeajo on mallia lyhyt tai sitten autossa on jo uutta vikaa tiedossa. Joo-o

Edit 22.4.2008 @ 09:35: No, itse en kuullut koneesta mitään ylimääräisiä ääniä (enää), eikä huollon pelottelema moottorin vikavalo ollut mitään uutta, eli se sammui moottorin käytyä muutaman minuutin. Tämä tietysti kertoo vain siitä, että Auto-Kulta koeajaa autoja varsin lyhyesti. Hyvä tietää.

Auto se jatkaa edelleen murenemistaan

Jarrujen korjaus ei poistanut auton etupäästä kuulunutta ”urinaa”, joka tässä tänään otti askeleen pahempaan suuntaan. Keskusteltuani asiasta mm. Mikan kanssa olemme tulleet siihen tulokseen, että äänen voi aiheutta oikeastaan vain joko vetoakseli tai pyörän laakeri. Tahtoo käytönnössä tarkoittaa taas muutaman satasen huoltoa, joka tietenkin on hoidettava mahdollisimman pian, ettei ongelma aiheuta suurempia ongelmia pahentuessaan.

Voi vit… ööö… ryydas! Alkaa riittää hiljalleen nämä auto-ongelmat. Mulla näihin ole varaa… Mistä hitosta mä tähänkin rahat taas taion, kysyn vaan… Mitä seuraavaksi?!! Kohta on vissiin pistettävä pyörä myyntiin, että on varaa maksaa auton korjauksia. Kun olisi työmatka edes hieman lyhyempi (tällä hetkellä 50km/suunta), hommaisin itselleni munamankelin työmatkoja varten. Tana kele per sano saa… ja huomenna lisää.

Lisäys 17.04.2008 @ 13:35: Keskusteltuani asiasta hovihuollon (ja toisenkin huoltoliikkeen) kanssa, on epäily vian sijainnista kallistumassa pyörän laakeriin. Autolla ei sen myötä ajella sitten enää metriäkään ennenkuin laakeri on saatu korjattua (no, vian lopullinen sijainti toki ensin huollossa selvitetään). Jos autoa nyt käyttää ja laakeri hirttää kiinni, tulee huollosta todella kallis. Eipä siis autolla ajella tänään edes kotiin, vaan auto jää odottamaan maanantaille sovittua huoltoa.

Onneksi on olemassa ystäviä, jotka pystyvät tälläisessä tilanteessa auttamaan miestä mäessä. Raine ystävällisesti suostui lainaamaan autoaan, kun ei sitä niin paljoa tarvitse asuessaan Helsingin keskustassa. Todellista ystävyyttä, sano. Kiitos!

Nyt vain toivotaan, että auton huolto ei osoittaudu enää miksikään kalliimmaksi kohteeksi, sillä kyllä tuon laakerinkin korjaamisen kustannus aiheuttaa melkoisen tukun harmaita hiuksia. No, aiheuttaisi jos niitä hiuksia olisi. Joo.

Jarruremonttia

Hankin viime viikolla uudet jarrulevyt ja -palat Opeliin tarkoituksenani tehdä itse jarruremontti viime viikon lauantaina. Sää tuolloin ei kuitenkaan ollut otollinen, ja itse kaiken kukkuraksi olin kovassa kuumeessa. Jarruremontti jäi siten Auto-Kullan tehtäväksi, ja pojat onnistuivat remontissa varsin hyvin. Olin epähuomiossa ostanut autoon takajarrulevyt ja -palat vaikka autossa on takana jarrurummut. Huollon pojat kuitenkin kävivät hakemassa oikeat osat Hessulta, ja sain vielä palautettua vanhat väärin ostetut osat takaisin. Esimerkillistä asiakaspalvelua myös Hessulta.

Pyyhkijän vuoro hajota

Auto jatkaa murentumistaan. Viime yönä oikean puoleinen pyyhkijä lakkasi toimimasta kesken käytön, ja pikaisen selvittelyn tuloksena on syytä olettaa, että pyyhkijän mekanismi on rikki. Korjausta kyseltyäni meinasi tuoli karata alta, sillä uuden osan hinta on suhteellisen suolainen n. 350 euroa + työt päälle. Suolainen hinta selittyy sillä, että mekanismia ei saa ostettua erikseen vaan ainostaan pyyhkijöiden moottorin kera.

Astrani pyyhkijöiden mekanismissa kuulemma on tälläinen tyyppivika, että pyyhkijä jää jumiin ja hajoaa. Korvaavassa osassa tämä vika on korjattu, joten tämän osan pitäisi sitten kyllä kestää. Pitää tässä toki vielä pistää pikainen purkuosan metsästys käyntiin, joskin vaikuttaisi vähän siltä, ettei purkuosaa kannattaisi autoon vaihtaa, sillä mun tuurilla se purkuosa ottaa ja hajoaa ensi viikolla puhumattakaan siitä, että ottaa oman aikansa saada moinen osa kotiin ja vielä autoon.

Edit: 14.3.2008 @ 15:45: Korjaukselle kertyi hintaa töineen 397 euroa. Huollon suoritti vakio paikaksi muodostunut Auto-Kulta. Pojat tekivät taas hyvää työtä kuten aina, joten siihen pitää olla tyytyväinen. Samaan rahaan tarkistettiin autosta latausjännite, koska ajovalojen polttimot ovat autossani palaneet liian usein jopa Opeliksi. Lisäksi havaittiin, että toinen takavalopolttimo (allekirjoittaneen vaihtama) on pikkasen väärää mallia, ja se vaihdettiin oikeanlaiseksi. Nyt takavalokin on yhtä kirkas molemmilla puolilla, kun ostamani polttimo oli liian himmeä.

Vahinko vain, ettei pyyhkijän mekanismia saatu korjattua, oli sen verran pahasti mennyt rikki. Lisäksi huomasin, että kuljettajan puoleinen pyyhkijä oli hajonnut siten, että sen kärjestä oli metalli paljastunut ha raapinut uurteen tuulilasiin… No, tuulilasi on jokatapauksessa menossa vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta, joten se ei sinällään haittaa. Uurteet eivät häiritse näkyvyyttä liiaksi, lähinnä ärsyttävät.