Canal Digital brgl

hd_pvr_2_0902_6a8_orig

Muutaman vuoden vanha Canal Digitalin Sagem HD PVR 101-ST boksimme on viime päivät ryppyillyt oikein kunnolla. Laitetta päälle laitettaessa näyttöön tulee virheilmoitus p603, joka sitten vaihtuu er07:ksi. Virtapiuhan kanssa kikkailu saa laitteen satunnaisesti käynnistymään, mutta silloin laite herjaa jatkuvasti katselukortin puuttumisesta tehden television katselusta täysin mahdotonta. Pikainen googletus antaa syyn epäillä boksin olevan rikki. No, ei muutakuin soitto asiakaspalveluun…

Asiakaspalvelusta kerrottiin, että luultavimmin boksin muuntaja on rikki ja että kannattaisi vaihtaa uuteen, parempaan HD PVR boksiin (ADB HD PVR 5720SX). Laitteessa olisi tuplasti tallennustilaa vanhaan verrattuna ja ennenkaikkea se olisi samalla seuraavan sukupolven boksi. No, houkutusta lisäämään boksin saisi edulliseen 239 euron hintaan (toki siihen lisätään köh-kohtuulliset-köh 60 euron toimitusmaksut). No, en ihan heti halua upottaa 300 euroa digiboksiin toista kertaa muutaman vuoden sisällä, joten kyselin muita vaihtoehtoja. Selvisi, että saan uuden muuntajan vanhaan digiboksiin 25 euron hintaan, mutta että ne (kyten kyllä uudet boksitkin) lähetetään keskusvarastolta Ruotsista. Toimitusajaksi kaavailtiin viikko. Harmillisesti muuntajaa saati uutta digiboksia ei saa mistään paikalliselta toimittajalta, joten ei auta kuin odottaa.

Uusi digiboksi saa nyt odottaa josko tuo muuntaja korjaisi tilanteen… Samalla on huomannut itsestään tulleen varsin televisioriippuvaisen, vaikka luulin etten katso töllöä juuri ollenkaan ;)

Edit 7.1.2014 @ 20:00 – Muuntaja tuli tänään postissa ja korjasi ongelman. Tarvii kerrankin antaa Canal Digitalille pisteet erittäin nopeasta toiminnasta!

Niinpä niin…

Aiemmin mainitsemani puhelinmyyjän tilausvahvistus tuli postissa viimein eilen, ja kauppa paljastui joksikin ihan muuksi kuin mistä puhelimessa oli sovittu. Hommassa ei ollutkaan mitään tekemistä ei Canal Digitalin eikä satelliittikanavien kanssa. Kyse oli TV Viihde nimisen yrityksen tuotteesta, joka on puhtaasti antennitalouksien juttu. Ja ainoa Canal juttu onkin Canal+. No juu, sen osalta vika on voinut olla myös allekirjoittaneen kuullun ymmärtämisessä. Tiedä häntä.

Vaikka puhelimessa useampaan kertaan kerroin asuvani ainoastaan satelliittikanavien varassa, ei se menoa haitannut. No, nyt tyttelin myyntityön hedelmiksi tulee tilauksen peruutus, asiakasvalitus huonosti informoidusta tuotteesta ja vielä valitus markkinointikiellon rikkomisesta. Kannatti kusettaa?

Eniten harmittaa se, että olisin kovasti halunut kyseisen kanavan valikoimiin, tanakele.

Puhelinmyyjä yllätti

Soittipa mulle puhelinmyyjä, joka kauppasi nykyisen Canal Digital paketin päivitystä parempaan. Olin jo hermostumassa aiheesta, sillä mulla on puhelinliittymässäni voimassa oleva esto moiselle touhulle, mutta ennenkuin ehdin alkuhölmistykseltäni reagoimaan, kertoi tytteli pakettiin kuuluvan mm. Nelonen Pro 2 -urheilukanavan.

Siis täh? Tämähän on juuri se kanava, jota itse salibandyharrastajana olen pitkään kaivannut, ja jota ei ole Canal Digitalin (satelliitin) kautta pystynyt mitenkään saamaan. Herranjestas sentään. Ehdin nielaista nasevan argumenttini takaisin, ja jäin kuuntelemaan. Neljä kuukautta pelkällä korttimaksulla ja katkaista voi vaikka heti kun tulee voimaan.

Kuullosti sen verran hyvältä, että annoin suostumukseni. Mainitsinpa vielä tyttelille, että on muuten sitten markkinointikielto tähän numeroon, mutta menköön nyt kun on kerran itseäni oikeasti kiinnostava asia kyseessä. Kävinpä sitten toki aikani kuluksi tutkailemassa tilannetta vielä Canal Digitalin sivuilta, ja siellähän ei tälläisestä mahdollisuudesta ole mitään mainintaa. Tutkailtuani asiaa lisää Nelonen Pro sivuilta, on sielläkin ainoa satelliitti mahdollisuus Viasatin kautta.

No perkele… saas nähdä myytiinkö mulle schaissea vai onko tässä oikeasti joku jännä juttu meneillään. Nähtäväksi jää, sillä tilausvahvistuksen pitäisi kolahtaa postiluukusta tänään tai viimeistään huomenna.

Epäilisin tyttelillä menneen Nelonen Pro 2 ja Canal Digital Sport 2 sekaisin, missä tapauksessa saavat kyllä kuulla kunniansa niin markkinoinnista kuin kanavapaketistaan. Nähtäväksi jää…

Antennin säätöä

hd_pvr_2_0902_6a8

Hommasin Canal Digitalilta PVR-digiboksin (tallentava + HD), ja sen myötä satelliittilautasta piti päivittää. HD-kanavat vaativat kaksi mikropäätä, ja haluamani optio Multiroom -palvelulle vielä kaksi lisää. Asentaja Lohjan Antennipalvelusta kävi hetki takaperin päivittämässä lautaseen neljä mikropäätä, ja tarvittavan lisäjohdon taloon. Samassa yhteydessä ihmeteltiin taannoin hankkimani digitv-antennia, sillä se on asennettu suoraan sanottuna päin männikköä.

Antenni on suunnattu minne sattuu ja lisäksi asennettu ylösalaisin. Muistan kyllä tästä joskus olleen jotain puhetta naapurin/kaverin kanssa, mutta en ole siihen pahemmin ajatuksia uhrannut, olihan sen asentanut ammattimies (olisikohan ollut Suomen Antenniverkosta, en varmaksi muista). Nyt kuitenkin asentaja kehoitti korjaamaan tilanteen, ja poropeukalo kun olen, sovin samantien keikan hänelle ensi viikolle. Pieni lisäkustanne vielä, mutta tuleepahan kuntoon. Ties vaikka signaalin laatukin paranisi huomattavasti.

Kaikkiaan varsin erinomainen palvelu tällä nyt käyneellä Lohjan Antennipalvelulla. Suosittelen lämpimästi.

Digiboksia sen sijaan on haukuttu siellä täällä, mutta itse olen ollut tyytyväinen. En vielä omaa HD-televisiota, joten tilanne saattaa muuttua sen hankkimisen myötä, mutta tässä vaiheessa boksi on täyttänyt ne odotukset, jotka sille olen asettanutkin. Vieläpä ihan kelvollisesti. Aika näyttää tarvitseeko tätä mielipidettä korjata.