Pyörä huollettu

Pyörän keväthuolto viivästyi tänä vuonna oikein huolella, mutta onpahan tehty. Öljyn suodatin osoittautui hankalaksi irroitettavaksi, mutta onnistui lopulta Mikan tuotua kunnon työkalu hommaan (myöhemmin paljastui, että olin itse hommannut samanlaisen työkalun viime kevään taistelujen jälkeen ja tyystin unohtanut sen).

Ennen puolentista viikon kuluttua alkavaa Norjan reissua pitää vielä vaihtaa takarengas, sillä se on turhan kulunut reissua ajatellen. Toivottavasti vielä ehtii…

Obelix kotiutui

ObelixReilun parin viikon visiitti pajalle on tältä erää takana. Obelix kotiutui toimivana, ja lompakosta hävisi huoltoliikkeelle 900 euroa. Huomattavasti vähemmän, mitä olin pelännyt. Opelissa on nyt uusi parempi öljypumppu ja varmuuden vuoksi vaihdettiin myös jakopään hihna, joka oli öljypumpun hajoamisesta ottanut siipeensä. Onneksi mitään tämän pahempaa ei tällä kertaa sattunut.

Jään odottelemaan sitä seuraavaa kossahdusta…

Hammastanko tilaukseen

Opelin ohjaustehostimen ongelmat ovat johtuneet vuotavasta hammastangosta. Pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin tilaamaan autopurkaamosta löytyneen 250 euron hintaisen hammastangon merkkihuollon suositteleman 1500 euroa maksavan varaosan asemasta. Merkkiliikkeestä käyn hakemassa ainoastaan sopivaa hydrauliikkaöljyä, että saadaan varmasti oikeaa kamaa.

Osan pitäisi saapua matkahuollon kautta ensi viikolla. Eri asia on sitten, että milloin saan auton sopivasti huoltoon niin, että osa saadaan vaihdettua paikoilleen.

Autosta asiaa

Auto käväisi 255000 kilometrin määräaikaishuollossa, ja samassa yhteydessä huollosta ilmoitettiin, että auton ohjausvaihde systeemi (raidetanko?) on ilmeisesti hajoamassa. Voi kuulemma kestää vielä viikon, kuukauden, vuoden tai vaikka montakin vuotta – sitä ei mistään tiedä… Mutta että hajoamassa on.

Osa itsessään kustantaa varaosana 557 euroa ja siihen päälle ronski annos töitä. Kokonaiskustanne kerrottiin olevan suunnilleen 1200-1300 euroa. Ei hymyilyttänyt.

Samassa yhtedessä muistutettiin 300000 kilometrin kohdalla odottavasta jakopään hihnan vaihdoksesta, joka sekin olisi suunnilleen 1500 euron lovi jo ennestään laihaan lompakkoon. Ei hymyilyttänyt.

Tässä on edessä jokatapauksessa tärkeitä päätöksiä. Vaihtoehtoja on oikeastaan neljä;

Vaihtoehto 1: Ajetaan tällä autolla niin kauan kun se kestää, ja sen jälkeen sitten roudataan romikselle ja ostetaan sitten tilalle uusi auto korvaamaan tätä. Tässä tietysti on ongelmana se, että uutta autoa ostaessa pitää kehittää jostain käsirahan verran käteistä, että uuden auton saa edes rahoituksella hankittua.

Vaihtoehto 2: Muuten kuten vaihtoehto 1, mutta uutta autoa ei hankita. Tilalle hankitaan joku mahdollisimman halpa pommi, jolla voidaan hoitaa lehdenjakohommat ja kaupassa käynnit. Päivätyöhön tässä vaihdoehdossa kuljettaisiin linja-autolla. Auton luotettavuus toki tässä vaihtoehdossa on suuri kysymysmerkki, mutta tämä lienee vaihtoehdoista se kaikkein halvin.

Vaihtoehto 3: Vaihdetaan pikaisesti uuteen (tai ainakin uudehkoon) autoon niin kauan kun tämä auto on vielä leimassa. Tällöin autosta saa paikasta riippuen ainakin 1500-3000 euroa vaihdossa, ja sen pitäisi riittää uuden auton käsirahaan. Tämä vaihtoehto edellyttää, että vaihto tehdään ennenkuin ohjausvaihde tai jokin muu ”pakkokorjattava” osa laukeaa.

Vaihtoehto 4: Jatketaan kuten ennenkin. Korjataan autoa kun korjattavaa tulee ja toivotaan parasta sen suhteen, ettei mitään kallista tulisi eteen. Tämä vaihtoehto alkaa olla se, jota en enää tällä mun tuurilla halua pitää vaihtoehtona.

Kele!

Autohuollon satoa

Autohuollosta soitettiin, ja kerrottin molempien etupyörien laakereiden olevan hajalla. Jäi epäselväksi oliko myös pyörien navat hajalla, vai oliko kyse siitä ettei pelkkää laakeria voi hankkia, mutta huolto ilmoitti molempien pyörien napojen vaihdosta. Hintaa arviolta 500 euroa. Tää on niin tätä. Onneksi raha kasvaa puussa, ja sitä voi poimia vapaasti miellin määrin …. NOT.

Edit @ 13:40: Huollosta ilmoitettu loppusumma 498 euroa ja rapiat päälle. Lisäksi kerrottiin koneesta kuuluneesta sivuäänestä ja siitä, että vikavalo palaa. Mun tuurilla mureneminen jatkuu, mutta minkäs teet… Enpä tiedä.

Vikavalohan autossa on palanut jonkin aikaa. Se johtuu siitä, että autosta on ilmeisesti yksi hehkutulpista pimeänä (siihen viittaa vikakoodin antama ”määrittelemätön hehkuvika”), ja valo sammuu moottorin oltua n. 5 minuuttia käynnissä. Huolto kuitenkin sanoi, ettei vikavalo sammunut koeajon aikana. Joko heidän koeajo on mallia lyhyt tai sitten autossa on jo uutta vikaa tiedossa. Joo-o

Edit 22.4.2008 @ 09:35: No, itse en kuullut koneesta mitään ylimääräisiä ääniä (enää), eikä huollon pelottelema moottorin vikavalo ollut mitään uutta, eli se sammui moottorin käytyä muutaman minuutin. Tämä tietysti kertoo vain siitä, että Auto-Kulta koeajaa autoja varsin lyhyesti. Hyvä tietää.