Taasko se alkaa?

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Kolmevuotias käväisi alkuvuodesta 120tkm huollossa, jossa todettiin molempien vasempien pyörien laakereiden olevan finaalissa. Tiesinkin äänestä, että joku laakereista oli mennyt, mutta että molemmat… Huoltoon varattu aika (saati budjetti) ei riittänyt, joten laakereiden vaihdolle pitää varata oma aika. Kustannuskin on melkoinen, sillä pitää vaihtaa koko napa molemmista pyöristä. Was zum teufel?

Luottohuoltoni kyseli maahantuojaltakin, että eikös tämä nyt vähän ole epätavallista… mutta kuulemma ei ole ei. 100tkm on ihan maksimi mitä laakereilta voidaan vaatia … Just joo. No, minkäs teet … Takuukaan ei toki ole enää voimassa, eikä sitä ollutkaan näejemmä kuin kaksi vuotta mikä oli pikkasen yllätys, kun jotenkin luulin sen olevan kolme (kyselin siis jo syssymmällä tuon takuun perään). Puuh.

Muutenhan tuosta Obelixista ei ole ollut moitteen sijaa. Huollot ovat olleet erittäin kohtuullisia eikä mitään muita ongelmia ole ilmennyt, mitä nyt yksi parkkitutka-antureista jouduttiin vaihtamaan vuosi takaperin… Takuuseen ei sekään mennyt. Takuu asioissa voisi maahantuoja ottaa mallia vaikkapa Kiasta, kun kehtaavat tarjota seitsemän vuoden takuun autoilleen… Kelpais kyllä itselle se viisikin ihan hyvin. Tilanne ei ainakaan parantunut, kun maahantuonti myytiin syksyllä LänsiAutolle.

Maanantain startti

Kuten aiemmin kirjoitin, autostani hajosi mitä ilmeisimmin startti viikonloppuna juuri, kun meidän piti lähteä Forssaan esittelynäyttelyyn. Sotasuunnitelman mukaisesti tarkoitus oli tänä aamuna tuupata auto käyntiin, viedä Mira töihin ja ajaa Niittykummun Länsiauton yhteydessä olevaan MasterFit pikahuoltoon ainakin diagnoosia varten. Päivästä muodustui varsinainen seikkailu, josta tarkemmin alasivulla. Tärkeintä kuitenkin on se, että auton startti saatiin pelaamaan.
Lue lisää

Autohuolto venähti

Jussia viettäessäni Mika huomasi auton moottorista kilahduksen kun moottori sammutettiin. Konepellin avaamisen jälkeen havaittiin, että jäähdyttimen oikean reunan kiinnitys on irti, ja kumitassu jonka päällä jäähdytin istuu on kokonaan kateissa.

Arvelimme, että selviän tuon kumitassun korvaamisella, joten vein auton Olarin Länsiautoon pikahuoltoon. Huollossa vietetyn päivän päätteeksi sain tiedon, että jäähdyttimen oikean reunan alakulma on lohjennut (osa on muovia), eikä sitä voi korjata muutoin kuin vaihtamalla koko jäähdytin.

Uusi jäähdytin järjestyisi seuraavaksi päiväksi hintaan 350e + parin tunnin työt päälle. Lasku yli 500e siis. Pidin hintaa kovana, ja soiteltuani muutaman puhelun sain järjestymään edullisemman jäähdyttimen edullisemmalla huoltoliikkeellä asennettavaksi. Ainoa murhe olisi se, että liike on Tuusulassa.

No, vein auton keskiviikkoaamuna Tuusulaan tarkoituksena saada se samaisena iltana takaisin. Iltapäivällä huollosta kuitenkin soitettiin, ja sanottiin että sinne toimitettiin vääränlainen jäähdytin ja oikeanlainen saataisiin torstaiksi. Eipä siis vielä mitään huolta.

Torstaina kuitenkin sama toistui, ja sain puhelun siitä että olivat jälleen saaneet liikeeseen väärän jäähdyttimen. Pahoittelivat asiaa ja lupasivat, että tänään sitten saadaan oikeanlainen jäähdytin ”tavalla tai toisella” autoon kiinni. Odottelenkin jännittyneenä puhelua liikkeestä joskus tämän työpäivän aikana.

Eipä silti, on tässä ollut ihan mukava ajaa pari päivää linja-autolla töihin (en ole tullut pyörällä sen vuoksi, että joka päivänä on ollut tarkoitus saada auto ajettua takaisin kotiin).