Auto viimein huollosta, mutta…

alto

Soitin tiistaina Automaalle, ja kyselin autoni perään. Puhelimessa sanottiin, että puola on just tullut ja että se vaihdetaan autoon pikimmiten, tiistaina tai keskiviikkona viimeistään. Laittavat sitten viestiä kunhan auto on noudettavissa.

No, keskiviikkona kello 16:00 aikoihin puhelin sitten pärähti. Auto olisi nyt kyllä noudettavissa, mutta että autosta oli löytynyt uusi vika. Kuulemma EGR-venttiili olisi myös rikki, ja että sellainen pitäisi nyt sitten tilata. Osan tulemiselle arvio 3-4 viikkoa. Autolla kuitenkin voisi ajaa odotteluajan, toisin kuin sytytyspuolaa odotellessa.

Siis häh? Minähän nimenomaan epäilin EGR-venttiiliä syylliseksi autoa huoltoon viedessäni, ja silloin seuraavana päivänä tuli soitto ettei vikaa EGR-venttiilissä ollut vaan että sytytyspuola oli syypää. Jo nyt on…

No, kävin sitten kuinkin hakemassa auton keskiviikkona, ja autoa noutaessani selvisi että sitä oli tutkaillut silloin alussa kuulemma joku kokematon asentaja, joka sitten ei ollut ilmeisesti ollut ihan ajan hermoilla. Sytytyspuola ja uudet tulpat autoon oli nyt vaihdettu – ilmeisesti turhaan. Autoa oli nyt sitten puolan asennuksen yhteydessä tutkaillut hieman kokeneempi asentaja, joka oli huomannut EGR-venttiilin vialliseksi. Puuuuuuuh.

No, rivien välistä oli luettavissa että tämä autoni kunnostusta aloittanut asentajaässä olisi sittemmin vaihtanut työnantajaa. Tai jotain. No pisteitä Automaa ei tästä kyllä montaa saa. Toisin kuin vuosi sitten, autoa ei saatu kerralla kuntoon, osaa odoteltiin tolkuttoman kauan, eikä autoa oltu pesty. No, se tietysti nyt oli MEauton puolelta ihan ylimääräinen ohjelmanumero, mutta silti.

Nyt sitten odotellaan 3-4 viikkoa lisää. Lupasivat kyllä sentään sen, että auto EGR-venttiilin saapumisen jälkeen voidaan heti seuraavana päivänä tuoda huoltoon, ja se otetaan sisään aamun ensimmäisenä autona ja korjataan odottaessa. Saas nähdä.

Suzuki piiputtaa… taas

alto

Melko tarkkaan vuosi sitten kirjoittelin Suzukin tyhjäkäynnin olemattomuudesta, tehottomuudesta ja nykimisestä pintakaasulla. Miltei identtiset viat ovat nyt palanneet, joten maanantaina pitää soitella taas MEautoon. Viaksi paljastui viimeksi hajonnut EGR-venttiili, joten samaa epäilen nytkin. Plääh.

Edit 10.08.1011: Kävin viemässä auton eilen Automaalle, joka on kaikessa hiljaisuudessa ostanut MEauton muutama kuukausi takaperin. Soittivat sitten liikkeestä hieman myöhemmin takaisinpäin, ja vika oli paljastunut hajonneeksi sytytyspuolaksi, jollainen sitten tilattiin autoon pikana. Ja tottakai menee takuuseen niinkuin pitääkin. Nyt sitten vain odotellaan milloin auton saa takaisin.

Hatunnosto MEautolle

Soitto MEautosta kertoi hyviä uutisia. Suzukin on korjattu ja noutovalmiina. Kuten jo siis eiliseen kirjoitukseen kommentoin, pojat soittelivat jo eilen kertoakseen vian löytyneen Suzukin EGR-venttiilistä. Ongelma tilanteessa oli se, ettei kyseistä venttiiliä ole Suomessa saatavana, eikä järjestelmä osaa sanoa kauan osan tuleminen kestää.

Hatunnosto MEautolle tulee siitä, että pojat ottivat esittelyautosta EGR-venttiilin mun autoon, ja odottavat siihen sitten maahantuojalta uutta venttiiliä. Melkoisen reilua, etten sanoisi. Koko urakka kesti vain kaksi päivää, ja meni takuun piiriin aivan kuten pitikin. Ja autokin oli pesty ihan vaan että on mukavampi lähteä ajoon. Pisteet heille!

Suzuki piiputtaa

Käydessäni Mikan kanssa Clan Troopers Finland ry:n vuosikokouksessa viime lauantaina alkoi uuden karhea (ok, ~28000 km ajettu) Suzuki Altoni temppuilemaan. Käynnistäminen ontui ja auton tyhjäkäynti hädin tuskin pitää auton käynnissä. Moottori tuntuu heiluvan kun horkassa. Välistä ajaessa tuntui kuin ne vähäisetkin tehot olisivat aivan kateissa, eteenkin pintakaasulla ajettaessa kone pykii ja hytkyy oikein huolella. Välistä taas moottori toimii kuin unelma (eteenkin kun kaasua painaa enemmin). Koneen lämmettyä ei auton uudelleen käynnistäminen onnistu pelkällä avaimella, vaan kaasu pitää painaa pohjaan ja sittenkin käynnistys tuntuu vaivalloiselta.

Samaan aikaan ilmeni jarrujen kanssa ongelmia, eli välistä jarrujen tehostus katoaa täysin mikä tekee jarrupolkimesta varsin raskaan painettavan. Epäilin aluksi sadekeliä jarrujen tehottomuudesta, mutta ongelma jatkui satunnaisesti myös kuivalla kelillä (joskin harvemmin). Esimerkiksi maanantaina pakollisella reissulla Lohjan keskustaan yhdessä jarrutuksessa tuntui tehostus puttuvan – muutoin jarru toimi normaalisti. Kuitenkin tämä tekee sen, että jokainen jarrutus pitää suorittaa huolella, sillä yllätyksenä tuleva jarrutehostuksen puuttuminen tekee jarrutuksesta hitaan, ja siten saattaa aiheuttaa vaaratilanteitä.

No, en jäänyt ihmettelemään asiaa yhtään sen enempää, vaan soitin heti maanantaiaamuna huoltoon. Pojat MEautossa harmittelivat pitkää jonoa huoltoon, mutta lupasivat ottaa auton heti sisään, ja katsoisivat asiaa pikimmiten. Sain vietyä auton huoltoon tosin vasta eilen aamulla, joten vielä ei huollosta ole kuulunut mitään. Jännityksellä odotan kuinka pitkään ongelman ratkonta kestää, sillä autolle olisi kova tarve jo tulevana viikonloppuna. Huollosta sanottiin myös, ettei nämä kuvailemani ongelmat ole entuudestaan tuttuja, joten tutkimuksiin ja korjaukseen voi vierähätää jopa viikkoja.

No, eiköhän asia kuitenkin mene melko selkeästi takuukorjauksen piikkiin.

Asiassa on toki hopeareunus, ja olen nyt loman jäljiltä saanut ajella moottoripyörällä töihin, mikä ei koskaan ole huono asia ;).