Taasko se alkaa?

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Kolmevuotias käväisi alkuvuodesta 120tkm huollossa, jossa todettiin sekä oikean etupyörän että vasemman takapyörän laakereiden olevan finaalissa. Tiesinkin äänestä, että joku laakereista oli mennyt, mutta että kaksi… Huoltoon varattu aika (saati budjetti) ei riittänyt, joten laakereiden vaihdolle pitää varata oma aika. Kustannuskin on melkoinen, sillä pitää vaihtaa koko napa molemmista pyöristä. Was zum teufel?

Luottohuoltoni kyseli maahantuojaltakin, että eikös tämä nyt vähän ole epätavallista… mutta kuulemma ei ole ei. 100tkm on ihan maksimi mitä laakereilta voidaan vaatia … Just joo. No, minkäs teet … Takuukaan ei toki ole enää voimassa, eikä sitä ollutkaan näejemmä kuin kaksi vuotta mikä oli pikkasen yllätys, kun jotenkin luulin sen olevan kolme (kyselin siis jo syssymmällä tuon takuun perään). Puuh.

Muutenhan tuosta Obelixista ei ole ollut moitteen sijaa. Huollot ovat olleet erittäin kohtuullisia eikä mitään muita ongelmia ole ilmennyt, mitä nyt yksi parkkitutka-antureista jouduttiin vaihtamaan vuosi takaperin… Takuuseen ei sekään mennyt. Takuu asioissa voisi maahantuoja ottaa mallia vaikkapa Kiasta, kun kehtaavat tarjota seitsemän vuoden takuun autoilleen… Kelpais kyllä itselle se viisikin ihan hyvin. Tilanne ei ainakaan parantunut, kun maahantuonti myytiin syksyllä LänsiAutolle.

Obelix ensihuoltoon

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Obelix käväisi ensimmäisessä huollossaan tänään… Tai no, oikeastaan vain öljyn vaihdossa jos tarkkoja ollaan. Varsinainen huolto sitten suunnilleen 30tkm kohdalla, kunhan auto ilmoittaa sellaisen haluavansa. Jotenkin vaatii itseltä paljon totuttelua se, ettei auton huollot menekään kilometrien mukaan vaan auto kertoo itse milloin huoltoon haluaa. Todennäköisesti kuitenkin varsinaiset huollot osuvat suunnilleen tuon 30tkm välin kohdalle.

Lohjan PP-Autolle suurkiitos erinomaisesti sujuneesta huoltokäynnistä. Ei jäänyt moitteelle sijaa. Koko homma oli ohi hieman reilussa puolessa tunnissa; Hyvä että ehti kahvin ryystää odottaessa. Esimerkillistä toimintaa, sano!

Obelix vaihtui Suzukiin

obelix

Auton vaihto on ollut siis ajankohtainen jo pitkään, mutta varsinainen aktiivivaihe alkoi tuossa viikko takaperin. Alusta lähtien oli selvää, että tilalle tulisi joku pieniruokainen kauppakassi, koska isommalle autolle ei olisi tarvetta (eikä budjettia).

Ehdokkaina olivat lähinnä uudehko Suzuki Alto, vähän ajettu Citroen C1, vähän enemmän ajettu Toyota Aygo ja vielä vähän enemmän ajettu Toyota Yaris. Valitseminen näiden välillä oli suunnattoman vaikeaa, koska jokaisessa autossa oli paljon hyviä ja vähemmän hyviä ominaisuuksia (niinkai se aina on).

Pitkällisen pähkäilyn ja parin koeajon jälkeen valinta lopulta osui lähes uuteen Suzuki Alto GL 1.0 yksilöön Huittisista. Mittarissa ostohetkellä hurjat 18 kilometriä.

Suzukista puuttuu oikeastaan vain lohkolämmitin ja sisäpistoke, mutta muuten kaikki on kohdillaan ja nuo puutteet saadaan suhteellisen nopeasti ja edullisesti korjattua.

Autosta kerron tarkemmin kunhan kokemukset karttuvat, mutta annetaan nyt pienenä maistiaisina nettiautosta poimittu kuva valitusta yksilöstä.

alto
2asterix-obelix

Eipäs juupas eiku totanoin

Ota nyt sit tuosta Obelixista selkoa. Eilispäivänä irrotin taas akun pariksi tunniksi resetoidakseni vikakoodit järjestelmästä huollon jälkeen, ja saadakseni selkeän listan vioista Opelin merkkihuoltoa varten.

Illalla suoritettu testiajo osoitti, ettei ABS vika mihinkään ollut kadonnut. Jarruttaessa puoltivat renkaat taas oikealle, ja ABS valo syttyi suhteellisen lyhyen ajomatkan jälkeen. Nopeusmittari näytti mitä lystäsi.

Aamulla töihin, eikä yön aikana ollut tapahtunut mitään. Työmatkalla ei merkittävää parannusta tilanteeseen tullut, paitsi että hieman ennen työmaata kiinnitin huomiota nopeusmittarin tultua taas vaihteeksi näyttämään oikeaa lukemaa. ABS valo paloi edelleen.

Töistä lähdettyäni sitten nopeusmittari oli heti alusta lähtien oikeassa, ja autohallista ulos päästyäni ABS valo sammui. Suoritettu koejarrutus liikennevaloissa osoitti myös jarrujen olevan tasapainossa.

Kotimatkan aikana auto toimi kuin enkeli, eikä kumpainenkaan ongelma nostanut päätään. On suorastaan jännittävää lähteä ajoon seuraavan kerran… Ilmeneekö vika taas pian, vai vasta vähän myöhemmin…

Ota tästä nyt sit jotain selvää.. argh brgl mrrgrr.