Obelix ensihuoltoon

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Obelix käväisi ensimmäisessä huollossaan tänään… Tai no, oikeastaan vain öljyn vaihdossa jos tarkkoja ollaan. Varsinainen huolto sitten suunnilleen 30tkm kohdalla, kunhan auto ilmoittaa sellaisen haluavansa. Jotenkin vaatii itseltä paljon totuttelua se, ettei auton huollot menekään kilometrien mukaan vaan auto kertoo itse milloin huoltoon haluaa. Todennäköisesti kuitenkin varsinaiset huollot osuvat suunnilleen tuon 30tkm välin kohdalle.

Lohjan PP-Autolle suurkiitos erinomaisesti sujuneesta huoltokäynnistä. Ei jäänyt moitteelle sijaa. Koko homma oli ohi hieman reilussa puolessa tunnissa; Hyvä että ehti kahvin ryystää odottaessa. Esimerkillistä toimintaa, sano!

Obelix vaihtui Suzukiin

obelix

Auton vaihto on ollut siis ajankohtainen jo pitkään, mutta varsinainen aktiivivaihe alkoi tuossa viikko takaperin. Alusta lähtien oli selvää, että tilalle tulisi joku pieniruokainen kauppakassi, koska isommalle autolle ei olisi tarvetta (eikä budjettia).

Ehdokkaina olivat lähinnä uudehko Suzuki Alto, vähän ajettu Citroen C1, vähän enemmän ajettu Toyota Aygo ja vielä vähän enemmän ajettu Toyota Yaris. Valitseminen näiden välillä oli suunnattoman vaikeaa, koska jokaisessa autossa oli paljon hyviä ja vähemmän hyviä ominaisuuksia (niinkai se aina on).

Pitkällisen pähkäilyn ja parin koeajon jälkeen valinta lopulta osui lähes uuteen Suzuki Alto GL 1.0 yksilöön Huittisista. Mittarissa ostohetkellä hurjat 18 kilometriä.

Suzukista puuttuu oikeastaan vain lohkolämmitin ja sisäpistoke, mutta muuten kaikki on kohdillaan ja nuo puutteet saadaan suhteellisen nopeasti ja edullisesti korjattua.

Autosta kerron tarkemmin kunhan kokemukset karttuvat, mutta annetaan nyt pienenä maistiaisina nettiautosta poimittu kuva valitusta yksilöstä.

alto
2asterix-obelix

Eipäs juupas eiku totanoin

Ota nyt sit tuosta Obelixista selkoa. Eilispäivänä irrotin taas akun pariksi tunniksi resetoidakseni vikakoodit järjestelmästä huollon jälkeen, ja saadakseni selkeän listan vioista Opelin merkkihuoltoa varten.

Illalla suoritettu testiajo osoitti, ettei ABS vika mihinkään ollut kadonnut. Jarruttaessa puoltivat renkaat taas oikealle, ja ABS valo syttyi suhteellisen lyhyen ajomatkan jälkeen. Nopeusmittari näytti mitä lystäsi.

Aamulla töihin, eikä yön aikana ollut tapahtunut mitään. Työmatkalla ei merkittävää parannusta tilanteeseen tullut, paitsi että hieman ennen työmaata kiinnitin huomiota nopeusmittarin tultua taas vaihteeksi näyttämään oikeaa lukemaa. ABS valo paloi edelleen.

Töistä lähdettyäni sitten nopeusmittari oli heti alusta lähtien oikeassa, ja autohallista ulos päästyäni ABS valo sammui. Suoritettu koejarrutus liikennevaloissa osoitti myös jarrujen olevan tasapainossa.

Kotimatkan aikana auto toimi kuin enkeli, eikä kumpainenkaan ongelma nostanut päätään. On suorastaan jännittävää lähteä ajoon seuraavan kerran… Ilmeneekö vika taas pian, vai vasta vähän myöhemmin…

Ota tästä nyt sit jotain selvää.. argh brgl mrrgrr.

Obelixista

Obelix pääsi tänään takaisin pajalle hakemaan edellisessä huollossa irroitetun sisäpuhaltimen moottoria. Samalla reissulla pyysin huollon poikia kurkkimaan uudemman kerran auton ABS järjestelmän vikaa, joka uusi eilispäivänä.

Treeneihin ajaessani onnistuin osumaan tiellä olevaan monttuun, joka täräytti autoa melkoisesti. Treeneistä lähtiessäni nopeusmittari antoi taas ihan omia lukujaan, ja ABS tykytti tuttua tärytystä jo hyvin kevyestä jarrun painalluksesta. Jarrua enemmän painaessani tuntui, kuin vasen puoli ei olisi jarruttanut ollenkaan, ja auto ohjasi voimakkaasti oikealle, joskin tuntui vähän jokainen jarrutus olevan hieman erilainen kuin edellinen.

Hetkeä myöhemmin tuttu ABS valo ilmestyi kojelautaan ilmoittamaan ABS järjestelmän poiskytkeytymisestä, ja tämän jälkeen jarrut toimivat aivan normaalisti. Päätin varmuuden vuoksi käynnistää auton uudelleen, ja ABS valo sammui normaalisti. Jarrutuskokeessa ABS käyttäytyi normaalisti, eikä kotimatkan aikana edes nopeusmittari tuntunut oireilevan.

Tänä aamuna sitten huoltoon ajaessani ABS valo syttyi jälleen, ja nopeusmittari väpätti n. 10km/h virheen verran todelliseen nopeuteen nähden.

Saapa nähdä mikä tuossa ABS:ssa on vikana. Jotenkin tuntuisi maalikkona kallistuvan anturivian tai mahdollisesti viallisen johdon puolelle ABS-ohjainyksikön asemasta, mutta mitäs minä näistä systeemeistä ymmärrän. Ymmärrän toki sen verran, että mikäli vika on ohjainyksikössä, sen korjaaminen tulee kutistamaan ennestään laihaa lompakkoani huomattavasti pelkkää anturia tai johtoa enemmän.

No, tässä odotellaan nyt huoltoliikkeen antamaa analyysiä sikäli mikäli pojat ovat ABS ongelmaan ehtineet perehtyä. Laittavat kuitenkin autoa tänään normaali huoltojen lomassa, sillä eihän tälle(kään) reissulle varsinaista aikaa ollut. Eittämättä loistavaa asiakaspalvelua Autohuolto Team Malmbergillä, ettei tarvinnut viikkokaupalla ajaa kylmää kyytiä :-)

Update @ 16:45: Kävin noutamassa Obelixin huollosta. Sisäpuhallin on nyt kunnossa, mutta ABS vika ei ole korjautunut. Huollossa olivat mitanneet vasemman etupyörän ABS anturin kunnossa olevaksi, ja kiristäneet löysän liittimen, mutta niillä ei ollut sitten vikaan minkäänlaista vaikutusta.

Lienee seuraava etappi Opelin merkkihuoltoon tutkituttamaan vikaa tarkemmin. Ei voi kuin kuvitella mitä SE lysti sitten maksaa. Leimaa autossa on tammikuun loppuun asti, joten kohtalaisen nopeasti tämä ongelma tulee ajankohtaiseksi kukkarolle.