Osittainen huolto

Obelix käväisi tänään 330000 kilometrin määräaikaishuollossa. Määräaikaishuollon lisäksi olisi tarkoitus tutkia aiemmin viikolla ilmennyttä ABS vikaa, sekä sisätilan puhaltimen moottorin hiiliä.

No, sain eilen työkaveriltani vinkin, että ABS vika voi hyvinkin olla tilapäinen häiriö jonka saisi ”korjattua” ottamalla auton akun irti vähintään puoleksi tunniksi. Tein eilen työtä käskettyä, ja auto oli virraton kaksikin tuntia ennenkuin jouduin lähtemään ajelemaan treeneihin.

No, Obelix hörähti tulille, eikä ABS valo kadonnut mihinkään… Lähdin ajamaan, ja nopeusmittari oli sekin hengetön. Vaan ei kauaa…. Muutaman kilometrin jälkeen nopeusmittari pinnisti mukaan leikkiin sekoilemalla huolella vaihtamalla näytettyä nopeutta 30-90 kilometrin väliltä suhteellisen summamutikassa auton todellisen nopeuden pysyessä tasaisesti satasen nurkilla.

Ajo jatkui, ja hieman ennen treenipaikalle pääsyä nopeusmittari hitaasti mutta varmasti saavutti todellisen nopeuden ja korjautui kohdilleen kuin taika-iskusta. ABS valo palo edelleen, mutta sentään nopeusmittari toimi.

Treeneistä kotiin, ja kiinnitin heti ensimmäisessä risteyksessä huomion ABS valon puuttumiseen. Mitä ihmettä?!! Yht’äkkiä molemmat viat olivat korjautuneet itsestään. Kotipihassa testattu jarrutus todisti ABS:n todella olevan aivan kunnossa. Nähtäväksi jää onko tässä kyse todella tilapäisestä häiriöstä vai palaako vika uudelleen ohjelmistoon…

No, sitten siihen huoltoon. Määräaikaishuolto saatiin suoritettua ilman yllätyksiä, mutta varsinainen paukku tuli sitten kun lähdettiin vaihtamaan sisäpuhaltimen moottoriin hiiliä. Niitäpä ei saatukaan vaihdettua, sillä tässä minun Obelixissa tuo moottori on yhtenäinen osa, ilman mahdollisuutta päästä hiiliin käsiksi (näkyvät kyllä, mutta ei mitenkään vaihdettavissa). Eikun moottori ulos ja uutta tilaamaan… Luulisi helpoksi tehtäväksi, eikö? Väärin.

Tätä minun Obelixissa olevaa sisäpuhaltimen moottoria ei sitten löytynytkään mistään varaosaliikkeestä, tukusta tai edes Suomen Opelilta. Melkoisen metsästyksen jälkeen paikallinen Opel liike löysi oikeanlaisen moottorin Ruotsista. Toimitus parissa päivässä ja hintaa suhteellisen suolainen 230 euroa.

No, ei tässä muuten mitään, mutta kun tuo vanha moottori piti hajottaa osiin sen ulos saamiksesi, joten sitähän ei tietenkään enää paikalleen saanut. Nyt on sitten ajettava ilman sisäpuhallinta ainakin viikonlopun yli. Upeeta ja mahtavaa kertakaikkiaan.

Ostakaa Opel – Ei ainakaan elämä käy tylsäksi eikä lompakko pääse lihomaan :)

Obelix jälleen kotona

Obelix kotiutui pajalta lompakon laihduttua 400 €. Vanha laturi oli melkoisen mielenkiintoinen näky, ja uuden pitäisi olla parempaa mallia. Voisi melkein harkita vakioajan sopimista huoltoliikkeen kanssa, sen verran useasti Obelix on siellä viimeaikoina vieraillut.

Heti tänä aamuna sisäpuhallin piti jälleen lyhyen hengähdystauon, joten eiköhän huoltoon tule asiaa taas ihan kohta. Voisikin alkaa pitämään jonkin sortin vedonlyöntiä seuraavaksi kossahtavasta osasta. Hmm… taitaa vain tuo lainsäädäntö estää moiset vielä. Kertoimiakin pitäisi miettiä melko tarkkaan. Taitaisi sisäpuhaltimen moottori jäädä alle yhden ;-)

Opel hengästynyt?

opel_pixarcars_astra

Oma nelipyöräiseni taitaa olla hengästynyt. Nyt muutamia kertoja on ilman sen suurempia selityksiä sisäpuhallin lakannut toimimasta. Melkein kuin auto olisi hengästynyt liiallisesta puhaltamisesta tai jotain… ;-). Hetkeä myöhemmin (hetki tässä tapauksessa voi olla tunninkin ajo) puhallin palaa toimintaan aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sanalla sanoen: Weird.

Pitänee kurvata huollon kautta taas. Puuh. Aiheeseen sopiva kuva Pixar:lta.