Auto viimein huollosta, mutta…

alto

Soitin tiistaina Automaalle, ja kyselin autoni perään. Puhelimessa sanottiin, että puola on just tullut ja että se vaihdetaan autoon pikimmiten, tiistaina tai keskiviikkona viimeistään. Laittavat sitten viestiä kunhan auto on noudettavissa.

No, keskiviikkona kello 16:00 aikoihin puhelin sitten pärähti. Auto olisi nyt kyllä noudettavissa, mutta että autosta oli löytynyt uusi vika. Kuulemma EGR-venttiili olisi myös rikki, ja että sellainen pitäisi nyt sitten tilata. Osan tulemiselle arvio 3-4 viikkoa. Autolla kuitenkin voisi ajaa odotteluajan, toisin kuin sytytyspuolaa odotellessa.

Siis häh? Minähän nimenomaan epäilin EGR-venttiiliä syylliseksi autoa huoltoon viedessäni, ja silloin seuraavana päivänä tuli soitto ettei vikaa EGR-venttiilissä ollut vaan että sytytyspuola oli syypää. Jo nyt on…

No, kävin sitten kuinkin hakemassa auton keskiviikkona, ja autoa noutaessani selvisi että sitä oli tutkaillut silloin alussa kuulemma joku kokematon asentaja, joka sitten ei ollut ilmeisesti ollut ihan ajan hermoilla. Sytytyspuola ja uudet tulpat autoon oli nyt vaihdettu – ilmeisesti turhaan. Autoa oli nyt sitten puolan asennuksen yhteydessä tutkaillut hieman kokeneempi asentaja, joka oli huomannut EGR-venttiilin vialliseksi. Puuuuuuuh.

No, rivien välistä oli luettavissa että tämä autoni kunnostusta aloittanut asentajaässä olisi sittemmin vaihtanut työnantajaa. Tai jotain. No pisteitä Automaa ei tästä kyllä montaa saa. Toisin kuin vuosi sitten, autoa ei saatu kerralla kuntoon, osaa odoteltiin tolkuttoman kauan, eikä autoa oltu pesty. No, se tietysti nyt oli MEauton puolelta ihan ylimääräinen ohjelmanumero, mutta silti.

Nyt sitten odotellaan 3-4 viikkoa lisää. Lupasivat kyllä sentään sen, että auto EGR-venttiilin saapumisen jälkeen voidaan heti seuraavana päivänä tuoda huoltoon, ja se otetaan sisään aamun ensimmäisenä autona ja korjataan odottaessa. Saas nähdä.

Suzuki piiputtaa… taas

alto

Melko tarkkaan vuosi sitten kirjoittelin Suzukin tyhjäkäynnin olemattomuudesta, tehottomuudesta ja nykimisestä pintakaasulla. Miltei identtiset viat ovat nyt palanneet, joten maanantaina pitää soitella taas MEautoon. Viaksi paljastui viimeksi hajonnut EGR-venttiili, joten samaa epäilen nytkin. Plääh.

Edit 10.08.1011: Kävin viemässä auton eilen Automaalle, joka on kaikessa hiljaisuudessa ostanut MEauton muutama kuukausi takaperin. Soittivat sitten liikkeestä hieman myöhemmin takaisinpäin, ja vika oli paljastunut hajonneeksi sytytyspuolaksi, jollainen sitten tilattiin autoon pikana. Ja tottakai menee takuuseen niinkuin pitääkin. Nyt sitten vain odotellaan milloin auton saa takaisin.

Pimeän karkoitus

Viikonlopun aikana saatiin asennettua uudet Hella Comet FF 200 lisävalot Suzukin keulille. Kiitokset asennustyöstä kuuluu Mikalle, joka käytännössä hoiti koko asennuksen itse allekirjoittaneen saadessa lähinnä statistin roolin sähköasioista mitään ymmärtämättömänä.

Testiajo eilisiltana lähialueen pimeillä teillä sai allekirjoittaneessa aikaan melkoisen hymyn, sillä lisävalot parantavat merkittävästi näkyvyyttä. Ehdottomasti investointinsa arvoinen ostos, sano.

Suzuki update

Suzukilla on nyt ajeltu karvan yli 2000 km, ja lienee aika kertoa auton kuulumisia.

Suitsa on yllättänyt allekirjoittaneen varsin perusteellisesti. Moitteita ei ole montaa, ja ne ovat kaikki varsin merkityksettömiä. Moitteita saavat oikeastaan vain tuulilasin (ja erityisesti takalasin) pesusysteemi ja kulutus (joka ei ole ihan sitä mitä lupailtiin).

Tuulilasin pesulaite ruikkii nesteitä varsin 80-luvun tyyliin, ns. lorotuksena sumuttamisen sijaan. Aina plussa on, että ruiskutus on nelipisteinen. Takalasin pesulaitetta ei vielä ole pystynyt testaamaan, sillä nesteen kuljetusletku on poikki jostain kohdin, ja nesteet kertyvät ohjaamon puolelle verhoilua kastelemaan. Asia korjataan parin viikon päähän varatussa ensihuollossa takuutyönä.

Jokseenkin ärsyttävä piirre näissä pikkuautoissa on takalasin sotkeutuminen normaalissa ajossa johtuen pitkälti Etelä-Suomen maanteiden tolkuttomasta suolaamisesta. Kun aina ajaa sohjossa, tälläinen pikkuauto jossa takapyörät on miltei äärikulmissa tuppaa nostattamaan kaiken tiestä irtoavan suoraan takalasille.

Samaisesta suolauksesta johtuen autolle on ensi viikolle varattu aika korin ruostesuojaukseen.

Valot ovat hyvät, mutta niitä ei ole koskaan liikaa. Tästä syystä tilasin lisäystä valotarjontaan Hella Comet FF-200 kaukovalojen muodossa. Kaukovalojen referenssiluku kasvaa nykyisestä 35 tuplaksi, joten yöajelut helpottuvat kummasti.

Kulutus on vehkeessä ollut vielä melkoisesti kovempi kuin mainoksissa annettiin ymmärtää. Toki tajuan sen, ettei optimaalisissa testioloissa saatuihin tuloksiin pidä liian tarkkaan tuijottaa, mutta ero on ollut kuitenkin huomattava. Eräät arvailut veikkasivat kulutuksen laskevan kunhan moottori hieman kuluu ”tehdasasetuksista”, ja toki ajotapa vaikuttaa merkittävästi tähänkin menoerään. Kulutus on ollut laskusuuntainen jokaisella tankkauksella, joten hyvältä senkin osalta näyttää.

Obelix vaihtui Suzukiin

obelix

Auton vaihto on ollut siis ajankohtainen jo pitkään, mutta varsinainen aktiivivaihe alkoi tuossa viikko takaperin. Alusta lähtien oli selvää, että tilalle tulisi joku pieniruokainen kauppakassi, koska isommalle autolle ei olisi tarvetta (eikä budjettia).

Ehdokkaina olivat lähinnä uudehko Suzuki Alto, vähän ajettu Citroen C1, vähän enemmän ajettu Toyota Aygo ja vielä vähän enemmän ajettu Toyota Yaris. Valitseminen näiden välillä oli suunnattoman vaikeaa, koska jokaisessa autossa oli paljon hyviä ja vähemmän hyviä ominaisuuksia (niinkai se aina on).

Pitkällisen pähkäilyn ja parin koeajon jälkeen valinta lopulta osui lähes uuteen Suzuki Alto GL 1.0 yksilöön Huittisista. Mittarissa ostohetkellä hurjat 18 kilometriä.

Suzukista puuttuu oikeastaan vain lohkolämmitin ja sisäpistoke, mutta muuten kaikki on kohdillaan ja nuo puutteet saadaan suhteellisen nopeasti ja edullisesti korjattua.

Autosta kerron tarkemmin kunhan kokemukset karttuvat, mutta annetaan nyt pienenä maistiaisina nettiautosta poimittu kuva valitusta yksilöstä.

alto
2asterix-obelix