Tukholma – Skåbu

Ruotsin ylitys ja hiekkateitä

Laivamatka sujui kaikin puolin hienosti. Heräilimme aamulla tosin jo kello 4:30 kun Mika oli siirtänyt puhelimensa kellon Ruotsin aikaan jo Suomen puolella ja ilmeisesti Ahvenanmaan verkkoon vaihtaessa kyseinen verkko oli vaihtanut kellon takaisin Suomen aikaan. Ruotsin verkko sitten ei muuttanut puhelimeen Ruotsin aikaa.

No havaitsimme virheen ruokalaan päästyämme, joten palasimme hyttiin nukkumaan vielä tunniksi. Aamiainen oli kohtalainen ja syötyämme siirryimme hyttiin pakkaamaan tavaroita. Tavarat pakattuamme siirryimme autokannelle, ja tässä vaiheessa unohdin ilmeisesti hyttiin visiirin puhdistamiseen varaamani mikrokuituliinan.

Autokannella pyörien pakkaamisen kanssa tuli vähän kiire, ja jouduin pakkaamaan tavarat puolihuolimattomasti. Ulos ajettuamme kurvasimme jo tutuksi tulleeseen kulmaukseen ja pakkasin tavarat vielä uudelleen.

Tukholman satamassa

Tämän jälkeen nokka kohti Norjaa. Ruoisin puoleisesta matkasta ei paljoa kerrottavaa ole. Pidimme muutamia taukoja tällä melko tylsällä tieosuudella. Vettä satoi ja oli satamatta tasaisen tappavaan tahtiin. Havaitsen pyörän eturenkaan täryttävän jos otetta ohjaustangossa löysää. Asia kuitenkaan ei ajamista haittaa, mutta painaa mielessä aika ajoin.

Jossain Ruotsissa

Norjan puolelle pääsimme suunnilleen kello 14:00 paikallista aikaa, ja perinteisen kaavan mukaisesti pysähdyimme heti seuraavalle pysähdyspaikalle juhlistamaan Norjaan pääsyä.

Norjan puolella

Matka Lillehammeriin sujui hyvin, eikä Norjan puolella enää satanut vettä. Lillehammerissa saimme nauttia ensimmäisen kerran kunnon auringonpaisteesta. Tauko olympialaisten hyppyrimäen lähellä sijaitsevalla huoltoasemalla helli matkaajia jopa liiankin kanssa, sillä meinasi pukkaa hikeä päälle.

Lillehammer

Lillehammerin hyppyrit

Lillehammerista lähdimme ajamaan kohti Peer Gynt vegeniä. Eräässä risteyksessä kämmäsin jälleen kerran pyörän pysäytyksen kanssa ja tulin hieman kovaa risteykseen, joka vietti jonkin verran oikealle. Pysähdyttyäni laskin jalat maahan, mutta tuon viettämisen takia oikea jalka ei heti yltänytkään maahan vaan pyörä pääsi kallistumaan hieman sillä seurauksella, että jalka petti taas alta ja pyörä mätkähti kyljelleen. Onni onnettomuudessa, ettei vahinkoja sattunut pahempia vaurioita miehelle tai pyörälle. Ainoastaan pyörän kahden euron tarvikekello otti ja hajosi.

Tuohtuneena töppäyksestä kiroilin mielessäni omia ajotaitojani ja sitä, etten pystynyt pitämään pyörää pystyssä. Tuohtumus alkoi hyvin nopeasti kuitenkin unohtua, kun maisemat alkoivat palauttaa mieliin edellisen Norjan reissumme tunnelmat. Eturenkaan tärytys kuitenkin tuntuu voimistuneen, joten otan asian puheeksi. Pysähdymme tutkiskelemaan eturenkaan tilannetta jan havaitsemme, että renkaan tasapainoituspainot ovat tiessään. Päätämme, että jos eteen tulisi sopiva liike reissulla, rengas pitää tasapainottaa uudelleen.

Norjalaista maisemaa

Noin tunnin ajelun jälkeen pääsimme Peer Gynt vegenin maksupuomille, missä varmistimme sen, ettei pyöristä tarvinnut maksaa maksua.

Peer Gynt vegen

Jatkoimme eteenpäin Peer Gynt vegeniä, joka on erittäin hyvälaatuinen hiekkatie. Pysähtelimme ajoittain kuvailemaan ja meinasin kaataa pyörän yhdellä näistä pysähdyksistä jo toisen kerran, mutta onneksi selvisin tilanteesta kurvaamalla ojan kautta takaisin tielle.

Peer Gynt vegen muodustuu kahdesta erillisestä pätkästä, joiden yhteispituus on noin 50 km. Mainittavan arvoista lienee se, että tämä maksullinen tie on ilmainen moottoripyöriltä. Ensimmäinen pätkä on Lillehammerista Gålaan ja maisemallisesti erittäin antoisa. Parhaimmillaan reitillä käydään yli kilometrin korkeudessa. Toinen pätkä on Gålasta Skåbuun ja huomattavasti ensimmäistä pätkää vaisumpi ja huonommassa kunnossa. Saimme ajaa reitin hyvässä säässä, joten voimme vain arvailla miten liukas tie olisi sateella ollut.

Peer Gynt vegen meni hyvin ja maisemat aivan mahtavia. Ryhdyimme etsimään majoituspaikkaa jo Peer Gynt vegenin varrelta, ja kävimme kysymässä eräästä hotellin tapaisesta mökkivuoraa. Suolainen 1600 kruunun hinta ei kuitenkaan houkuttanut naurunpyrähdystä enempää ja jatkoimme matkaa eteenpäin. Pari kuvaa paikasta sentään tuli otettua.

Puoli kymmenen aikoihin pääsimme Skåbu nimiseen paikkaan, josta löysimme erittäin idyllisen pihapiirin mökkejä pullollaan. Päädyimme ottamaan kolmen vuoteen ”paritalon puolikkaan” hintaan 300 kruunua + 25 kruunua / henkilö. Hintaan sisältyi suihkun käyttö, ja tämä paikka oli laadultaan erinomainen ja henkilökunta ystävällistä.

Ajoa päivälle kertyi karkeasti arvioiden 720km. Nyt on syöty, käyty suihkussa ja juotu kahvit, ja eikun nukkumaan.