Sukken – Tukholma

Kotia kohti

Heräsimme jo ennen herätyskellon komentoa, ja katsastimme ulkona vallitsevan säätilan. Taivas oli tasaisen harmaa, ja melko sateisen oloinen. Arvelin sadeasun olevan hyvä vaihtoehto Samin taas arpoessa omaa valintaansa vielä aamun mittaan.
Sami katsoi illalla vielä karttaa tarkemmin, ja huomasi tämän Sukkenin tien olevan itse asiassa viimeinen isompi sivutie ennen rajaa, joten melko viime tinkaan tämä yöpymispaikan löytyminen Norjan puolelta meni.

Liikkeelle päästiin sadeasuihin pukeutuneina. Ensimmäisen satasen jälkeen saimme hieman sadetta, mutta muuten päivä on ollut lähes kokonaan sateeton. Itse ajosta ei paljoa ole kertomista. Ensimmäisen kerran pysähdyimme suunnilleen 40 kilometriä ennen Karlstadia. Påätimme ajaa Karlstadiin syömään lounasta ja tankkaamaan.

Karlstadissa ajoimme tankille mittarin näyttäessä 50646 km kello 11:38. Pyörien tankkauksen jälkeen oli miesten vuoro, joten ajoimme samaisen MacDonaldsin pihaan, jossa olimme syöneet menomatkallakin. Tällä kertaa tilaaminen suojui luontevammin, joskaan myöskään sanaa ”two” ei tunnuta täällä ymmärtävän. Tytteli ei millään uskonut Samin haluavan kaikkea kaksi kappaletta. Erityisesti ateria oli haasteellinen.

Karlstadin jälkeen painoimme kahvat taas kaakkoon ja nielimme kilometrejä roppakaupalla. Mikään kiire meillä ei ollut, joten taukoja pidettiin tämän tästä. Sovimme tankkaavamme vielä ennen Tukholmaa, ettei tarvitsisi sitten Suomessa heti ensimmäisenä käydä tankkaamassa, vaan voisimme ajaa suoraan kotiin.

Tankkipaikaksi muodostui Södertälje mittarin näyttäessä 50918 km kello 16:35. Tukholmaan oli vielä muutama tusina kilometrejä. Tukholmaan päästyämme ajoimme varsinaiseen ruuhkamuodostelmaan tiellä E20. Viiden kilometrin tuntinopeudella ajettaessa koneet ottivat lämpöä oikein huolella, ja tuulettimet pörräsivät niin, että kevyempi vekotin olisi varmaan ottanut nousukiitoon tarvittavat pörinät. Onneksi jäähdytysnesteet pysyivät pyörässä, ettei tarvinnut niistä alkaa murehtimaan.

Ruuhkasta päästyämme navigaattori ehdotti poistumista oikealle. Sami kuitenkin tulkkasi tilannetta niin, että olimme tullessa tulleet vasta seuraavasta liittymästä, joten Sami jatkoi vielä eteenpäin. Nopeasti kuitenkin selvisi, että liittymä olisi kuitenkin ollut se oikea, joten jouduimme tekemään pienen seikkailun Tukholman sataman liepeillä, että löysimme oikeaan paikkaan. Ajoimme satamaan mittarin näyttäessä 50960 km kello 17:45. Lähtöselvitykseen pääsemme kello 19:00, joten pieni odottelu on vielä ennen laivaan pääsyä tiedossa.

Odotellessamme tutustuimme Kööpenhaminasta kotiin Metallican keikalta palaamassa pariskuntaan, jotka kertoivat olevansa vielä ilman hyttipaikkaa laivassa. Juttelimme niitä näitä, ja saimme ajan kulumaan nopeasti.

Aikamme odoteltua lähtöselvitys avautui, ja ajoimme jonon jatkoksi. Pääsimme suhteellisen nopeasti lähtöselvityksestä eteenpäin, ja vielä melkein ensimmäisenä laivaan. Tulomatkasta poiketen pyörät ohjattiin ylemmälle autokannelle, missä kiinnityspisteitä oli hyvin tarjolla. Pyörä saatiin muutamassa minuutissa pakettiin, ja suuntasimme kohti hyttiä. Tulomatkalla opittu hyttien sijainti avusti hytin löytymiseen ennen kuin hiki pukkasi päälle ylivoimaisesti. Tavarat hyttiin, ja suuntasimme sitten melkein perinteiselle reissun päättymistä kruunaavalle siiderille laivan baariin. Törmäsimme taas tuttuun pariskuntaan, ja jatkoimme jutustelua. He kertoivat, että hyttitilanne selvisi vasta laivan lähdettyä liikkeelle.

Siidereiden jälkeen ohjelmassa oli pakollinen Tax-free kierros, ja sitten suunnaksi vatsan täydennys kiinteämmällä vaihtoehdolla. Ruokailtuamme törmäsimme vielä kertaalleen tähän pariskuntaan, joka oli juuri tulossa syömään samaan paikkaan. He kertoivat saaneensa hytin hintaan 60 €, mutta että seuraavat kyselijät olivat joutuneet jo ottamaan astetta kalliimman, 120 € maksavan hytin.

Nyt on sitten tarkoitus päästä iltapesun kautta unten maille, ja suunnata aamulla kotiin.

Päivälle tuli ajomääräksi 452 km.

Haluatko sanoa jotain?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.