Suzuki update

Suzukilla on nyt ajeltu karvan yli 2000 km, ja lienee aika kertoa auton kuulumisia.

Suitsa on yllättänyt allekirjoittaneen varsin perusteellisesti. Moitteita ei ole montaa, ja ne ovat kaikki varsin merkityksettömiä. Moitteita saavat oikeastaan vain tuulilasin (ja erityisesti takalasin) pesusysteemi ja kulutus (joka ei ole ihan sitä mitä lupailtiin).

Tuulilasin pesulaite ruikkii nesteitä varsin 80-luvun tyyliin, ns. lorotuksena sumuttamisen sijaan. Aina plussa on, että ruiskutus on nelipisteinen. Takalasin pesulaitetta ei vielä ole pystynyt testaamaan, sillä nesteen kuljetusletku on poikki jostain kohdin, ja nesteet kertyvät ohjaamon puolelle verhoilua kastelemaan. Asia korjataan parin viikon päähän varatussa ensihuollossa takuutyönä.

Jokseenkin ärsyttävä piirre näissä pikkuautoissa on takalasin sotkeutuminen normaalissa ajossa johtuen pitkälti Etelä-Suomen maanteiden tolkuttomasta suolaamisesta. Kun aina ajaa sohjossa, tälläinen pikkuauto jossa takapyörät on miltei äärikulmissa tuppaa nostattamaan kaiken tiestä irtoavan suoraan takalasille.

Samaisesta suolauksesta johtuen autolle on ensi viikolle varattu aika korin ruostesuojaukseen.

Valot ovat hyvät, mutta niitä ei ole koskaan liikaa. Tästä syystä tilasin lisäystä valotarjontaan Hella Comet FF-200 kaukovalojen muodossa. Kaukovalojen referenssiluku kasvaa nykyisestä 35 tuplaksi, joten yöajelut helpottuvat kummasti.

Kulutus on vehkeessä ollut vielä melkoisesti kovempi kuin mainoksissa annettiin ymmärtää. Toki tajuan sen, ettei optimaalisissa testioloissa saatuihin tuloksiin pidä liian tarkkaan tuijottaa, mutta ero on ollut kuitenkin huomattava. Eräät arvailut veikkasivat kulutuksen laskevan kunhan moottori hieman kuluu ”tehdasasetuksista”, ja toki ajotapa vaikuttaa merkittävästi tähänkin menoerään. Kulutus on ollut laskusuuntainen jokaisella tankkauksella, joten hyvältä senkin osalta näyttää.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Haluatko sanoa jotain?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.