Obelix kaipaa pientä säätöä

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Opelin Turbo on pysytellyt hiljaa, mutta pysäköintitutka lakkasi toimimasta jo toistamiseen. Ensin etututka antoi jotain haamuosumia muutaman päivän, ja sitten koko järjestelmä meni kiinni ja nyt aina kun laittaa peruutusvaihteen päälle, muistuttaa auto ”Huolla pysäköintitutkajärjestelmä!”. No ehkä sitä seuraavassa huollossa saa nämä pikkujutut hoidettua pois samalla kun vaihdetaan jarrulevyt uuteen. No, johan se taitaa olla aikakin.

Opelixin taas huollettavana

Obelix


Autoon on uponnut fyrkkaa taas oikein kunnolla Ensin kevään lopulla korjattiin nokkaketju normaalin huollon yhteydessä. Sitten vaihdettiin uudet kesätassut alle ja tänään vielä etuiskarit ja yläpään laakerit. Loppusummaa ei ilkeä edes laskeskella, mutta kyllä se taas hetken vois olla hajoilematta :) Auto siis.

Onneksi luottohuolto PP-Autossa toimii ja hoitaa hommansa esimerkillisesti.

Auto pajalta

Kylki kunnossa

Nyt kelpaa taas ajella. Lohjan PP-Auto hoiti hommat jälleen kerran mallikkaasti. Kolarikorjauksen yhteydessä huomattiin että Nokkaketju oli vaihtoa vaille valmis, joten se ja normaali huolto + ilmastointihuolto suoritettiin samalla kertaa… Ne toki omalla kustannuksella toisin kuin kolarista aiheutuneet kulut.

Kaupan päälle auto oli pesty ja vahattu. Erinomaista asiakaspalvelua jälleen kerran.

Ei pysynyt Obelixkaan ehjänä loppuun asti

Kylki ruvella

Ei mennyt Leon-kuskin kaistanvaihto ihan kohdilleen. Kaksi kaistaa kääntyi vasemmalle ja minä ajelin siinä oikeanpuoleisella kaistalla. Kaveri ajeli vahingossa samalle kaistalle ja huonostihan siinä kävi. Onneksi nuo vauriot on ihan vaan kosmeettisia ja kaveri myönsi syyllisyytensä heti ja siinä ja asia pistettiin eteenpäin vakuutusyhtiön hoidettavaksi. Onneksi on vielä rehellisiä ja vilpittömiä ihmisiä olemassa.

Taasko se alkaa?

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6

Kolmevuotias käväisi alkuvuodesta 120tkm huollossa, jossa todettiin sekä oikean etupyörän että vasemman takapyörän laakereiden olevan finaalissa. Tiesinkin äänestä, että joku laakereista oli mennyt, mutta että kaksi… Huoltoon varattu aika (saati budjetti) ei riittänyt, joten laakereiden vaihdolle pitää varata oma aika. Kustannuskin on melkoinen, sillä pitää vaihtaa koko napa molemmista pyöristä. Was zum teufel?

Luottohuoltoni kyseli maahantuojaltakin, että eikös tämä nyt vähän ole epätavallista… mutta kuulemma ei ole ei. 100tkm on ihan maksimi mitä laakereilta voidaan vaatia … Just joo. No, minkäs teet … Takuukaan ei toki ole enää voimassa, eikä sitä ollutkaan näejemmä kuin kaksi vuotta mikä oli pikkasen yllätys, kun jotenkin luulin sen olevan kolme (kyselin siis jo syssymmällä tuon takuun perään). Puuh.

Muutenhan tuosta Obelixista ei ole ollut moitteen sijaa. Huollot ovat olleet erittäin kohtuullisia eikä mitään muita ongelmia ole ilmennyt, mitä nyt yksi parkkitutka-antureista jouduttiin vaihtamaan vuosi takaperin… Takuuseen ei sekään mennyt. Takuu asioissa voisi maahantuoja ottaa mallia vaikkapa Kiasta, kun kehtaavat tarjota seitsemän vuoden takuun autoilleen… Kelpais kyllä itselle se viisikin ihan hyvin. Tilanne ei ainakaan parantunut, kun maahantuonti myytiin syksyllä LänsiAutolle.