Voihan turboraketti

Opel Corsa Cosmo 1.0T EcoFLEX MT6


Käytin torstaina Opelixin 240000 km huollossa Lohjan PP-Autossa ja samalla tutkailtiin syytä edellisellä viikolla havaittuun öljyn kulumiseen. Huollossa ei öljyvuotoja löytynyt mutta teknikko oli herkällä korvalla kuunnellut, että turbosta kuuluu ylimääräistä vihellystä. Tulkittiin, että tämä lienee syy ylimääräiseen öljynkulutukseen ja voi olla, että turbo on menossa vaihtoon. Se tietäisikin sitten (ainakin merkkihuollossa) suunnilleen kahden kilon lovea lompakkoon. Nyt öljyn kulutusta seurataan vähän tarkemmin kuin mitä olen tähän asti tehnyt (en lainkaan), että nähdään mitä se todellisuudessa on. Matkaan otettiin myös litran puteli öljyä tarvittavia lisäyksiä varten…

Vaihtoehtojakin toki on, voisi hakea edullisempaa turboa jostain kolariautosta tai vaihtaa koko pascha uuteen autoon, mutta sitä vaihtoehtoa en vielä tässä vaiheessa halua harkita. Tarkoitus on ajaa tällä (toivottavasti) vielä useampi vuosi.

Vuoden 2021 frisbeegolf tilastot

UDisc julkaisi jälleen (hieman päivitetyt) vuositilastot kuluvalle vuodelle. Melkoisen hiljaisempi vuosi kuin edellinen, mutta kyllä sitä on hieman tullut kehitystäkin, vaikkakin kierroksia tuli pelattua liki puolet vähemmän. Uusia ratoja sen sijaan löytyi huomattavasti ensimmäistä kautta enemmän! Ja lisää tulee. Tilastojen pisin heitto kummastuttaa, sillä omasta UDiscistä moista ei löydy. Pisin mitattu heitto on 108m ja sekin Corvettella. Pisin F Model S heitto taas on vain 49m (Lähäri sisään, tietty).

Kauden ensimmäinen holari

Hole in one 2021

Kaikessa tohinassa unohtui kirjoittaa tämän kauden ensimmäisestä holarista tänne blogin puolelle. Tämä ihmeellinen onnenkantamoinen tapahtui tällä kertaa Herusten Frisbeegolfradan kolmannella väylällä jo torstaina 10.6.2021. Mielestäni erikoista on se, että kyseinen väylä on täsmälleen yhtä pitkä kuin edellisellä kerralla eli 68m (Ainakin UDiscin mukaan). Kiekko toki on eri oltuaan ekalla kerralla Innovan Corvette ja tällä kertaa Tern. Mutta kaikesta päätellen, 68 metriä on aika optimi väylän pituus allekirjoittaneelle.

Lisää aiheesta seuraavalla kerralla ;)

Opelixin taas huollettavana

Obelix


Autoon on uponnut fyrkkaa taas oikein kunnolla Ensin kevään lopulla korjattiin nokkaketju normaalin huollon yhteydessä. Sitten vaihdettiin uudet kesätassut alle ja tänään vielä etuiskarit ja yläpään laakerit. Loppusummaa ei ilkeä edes laskeskella, mutta kyllä se taas hetken vois olla hajoilematta :) Auto siis.

Onneksi luottohuolto PP-Autossa toimii ja hoitaa hommansa esimerkillisesti.

Roni säikäytti perusteellisesti

Viikonloppuna appivanhempien vierailun yhteydessä leikitettiin kissoja varsin suositulla sulkalelulla. Lelu unohtui leikityksen jälkeen esille ja iltasella Roni päätti leikkiä sen kanssa yksikseen. Illalla nukkumaan mennessä huomasimme, että lelu oli jäänyt esiin ja oli tapahtunut myös kissanomistajan pahin pelko: Lelun naru oli purtu poikki ja mikä pahinta siitä oli kateissa n. 30 cm pituinen pätkä.

Lelun jäänteet

Olimme hyvin skeptisiä sen suhteen, että Roni olisi narun nielaissut, mutta se mahdollisuus oli olemassa koska narun pätkää ei löytynyt mistään. Tarkkailimme Ronin tilaa eikä ukko onneksemme oireillut lainkaan… Tuollainen naru voi siis aiheittaa melko pahaa tuhoa suolistossa jos tarttuu kiinni ja ”kuristaa” suolen. Ehdin jo pelätä pahinta ja euron kuvat alkoivat vaan vilistä silmissä….

Tänä aamuna sitten saimme huokaista helpotuksesta kun selvisi, että vaikka Roni on narun syönyt, se on tullut läpi ongelmitta.

Kadonnut narunpätkä