Vuoden 2023 frisbeegolf tilastot

Jos vuoden 2022 heittokausi jäi tyngäksi loukkaantumisen vuoksi, niin kaudelle 2023 ei löydy yhtä hyvää selitystä. Vaikka tällä kertaa vasen polvi kenkkuili lähes koko kauden, se ei todellakaan riitä syyksi siihen miksi ei tullut lähdettyä heittämään. Ei vain oikein löytynyt aikaa ja/tai heittoseuraa silloin kuin itselle kierros olisi sopinut ja kun yksin ei tule lähdettyä, tässä seisoo tulos. Ensi kaudella paremmin!

Vuoden 2022 frisbeegolf tilastot

Tämän vuoden heittokausi jäi vähän tyngäksi loukkaantumisen vuoksi, mutta UDisc vuositilastot paljastavat, että silti löytyi 14 uutta rataa kokoelmiin ja saimme kuin saimmekin järjestettyä uskomattoman hienon Fribareissun tälle vuodelle. Ensi vuonna reissu voi olla hankalampi järjestää lomapäivien vähyyden vuoksi, mutta eiköhän sitä jotain saada aikaiseksi.

Fribareissu 2022

Useamman päivän fribareissua suunniteltiin alun perin jo vuodelle 2021, mutta se saatiin järjestymään vasta nyt. Reissuun käytettiin kaikkiaan kolme päivää, noin 1200 km siirtymistä, 6 rataa (joista 5 uutta tuttavuutta), 418 heittoa ja yli 60000 askelta (eli noin 43 km kävelyä).

Alun perin reissuun oli tarkoitus lähteä vasta maanantaina, mutta lähestyvät sadepäivät aikaistivat reissua päivällä. Matkaan siis sunnuntaiaamuna tarkoituksena suunnata Keski-Suomen kautta Savoon. Ensin vastaan asteli Herusten frisbeegolfrata Nurmijärvellä. Paikka on tuttu, joten siitä oli hyvä aloittaa kierros. Herusista suuntasimme Kuhmoisiin tutustumaan reissun ensimmäiseen uuteen rataan.

Kuhmoisten Diskgolfpark

Kuhmoisten DiscGolfPark osoittautuikin varsin mukavaksi radaksi heittää, vaikka turhan paljon valkotikkuja OB-alueiden merkiksi olikin.

Seuraavaksi suuntasimme kohti Jyväskylää ja muutaman arpomisen jälkeen päädyimme Saarijärvellä sijaitsevaan Ahvenlampi frisbeegolf radalle, jossa samana päivänä järjestettiin NBDG Juniors C-PDGA kilpailut. Kisoista johtuen osa väylistä oli vielä kisalayoutissa ja väyläkartat sen mukaisia.

Ahvenlampi frisbeegolf

Rata pääsikin oikopäätä kärkiviisikkoon suosikkilistalla. Upean radan kruunuksi radan vieressä sijaitsee Ahvenlampi Camping, jonne päätyimme majoittumaan reissun ensimmäiseksi yöksi.

Aamulla suunta kohti Savoa ja Siilinjärven Tarinalaaksoa. Kävimme ensin tutustumassa vanhaan rataan, joka oli varsin mukava tuttavuus.

Tarinalaakso Old Course

Vanhalta radalta suuntasimme naapurissa olevaan uuteen rataan, jossa taas olisi tarvinnut olla vähän enemmän kättä kun mitä meidän porukasta löytyi.

Tarinalaakso New Course

Uuden radan jälkeen toiseksi yöpymispaikaksi valikoitui Kuopion keskustan tuntumassa oleva viiden tähden Rauhalahti Camping. Tässä leirintäalue isolla etukirjaimella. Alueelta löytyy kaikki tarpeellinen ja edullinen mökki irtosi lähes telttapaikan hinnalla.

Aamulla nokka kohti kotia ja matkan varrelta reissun viimeiseksi radaksi valittiin Lappeenrannasta löytynyt Ravikangas Frisbeegolf, missä ehdimme juuri päättää kierroksen ennen sateen alkua. Tämäkin rata osoittautui varsin positiiviseksi kokemukseksi, vaikka kuudes rata kolmeen päivään alkoikin jo tuntua heittokädessä.

Ravikangas Frisbeegolf

Kokonaisuutena reissu oli erinomainen, ja tästä kehkeytynee uusi vuotuinen traditio uusien ratojen metsästykseen.

Vuoden 2021 frisbeegolf tilastot

UDisc julkaisi jälleen (hieman päivitetyt) vuositilastot kuluvalle vuodelle. Melkoisen hiljaisempi vuosi kuin edellinen, mutta kyllä sitä on hieman tullut kehitystäkin, vaikkakin kierroksia tuli pelattua liki puolet vähemmän. Uusia ratoja sen sijaan löytyi huomattavasti ensimmäistä kautta enemmän! Ja lisää tulee. Tilastojen pisin heitto kummastuttaa, sillä omasta UDiscistä moista ei löydy. Pisin mitattu heitto on 108m ja sekin Corvettella. Pisin F Model S heitto taas on vain 49m (Lähäri sisään, tietty).

Kauden ensimmäinen holari

Hole in one 2021

Kaikessa tohinassa unohtui kirjoittaa tämän kauden ensimmäisestä holarista tänne blogin puolelle. Tämä ihmeellinen onnenkantamoinen tapahtui tällä kertaa Herusten Frisbeegolfradan kolmannella väylällä jo torstaina 10.6.2021. Mielestäni erikoista on se, että kyseinen väylä on täsmälleen yhtä pitkä kuin edellisellä kerralla eli 68m (Ainakin UDiscin mukaan). Kiekko toki on eri oltuaan ekalla kerralla Innovan Corvette ja tällä kertaa Tern. Mutta kaikesta päätellen, 68 metriä on aika optimi väylän pituus allekirjoittaneelle.

Lisää aiheesta seuraavalla kerralla ;)