Hatunnosto MEautolle

Soitto MEautosta kertoi hyviä uutisia. Suzukin on korjattu ja noutovalmiina. Kuten jo siis eiliseen kirjoitukseen kommentoin, pojat soittelivat jo eilen kertoakseen vian löytyneen Suzukin EGR-venttiilistä. Ongelma tilanteessa oli se, ettei kyseistä venttiiliä ole Suomessa saatavana, eikä järjestelmä osaa sanoa kauan osan tuleminen kestää.

Hatunnosto MEautolle tulee siitä, että pojat ottivat esittelyautosta EGR-venttiilin mun autoon, ja odottavat siihen sitten maahantuojalta uutta venttiiliä. Melkoisen reilua, etten sanoisi. Koko urakka kesti vain kaksi päivää, ja meni takuun piiriin aivan kuten pitikin. Ja autokin oli pesty ihan vaan että on mukavampi lähteä ajoon. Pisteet heille!

Suzuki piiputtaa

Käydessäni Mikan kanssa Clan Troopers Finland ry:n vuosikokouksessa viime lauantaina alkoi uuden karhea (ok, ~28000 km ajettu) Suzuki Altoni temppuilemaan. Käynnistäminen ontui ja auton tyhjäkäynti hädin tuskin pitää auton käynnissä. Moottori tuntuu heiluvan kun horkassa. Välistä ajaessa tuntui kuin ne vähäisetkin tehot olisivat aivan kateissa, eteenkin pintakaasulla ajettaessa kone pykii ja hytkyy oikein huolella. Välistä taas moottori toimii kuin unelma (eteenkin kun kaasua painaa enemmin). Koneen lämmettyä ei auton uudelleen käynnistäminen onnistu pelkällä avaimella, vaan kaasu pitää painaa pohjaan ja sittenkin käynnistys tuntuu vaivalloiselta.

Samaan aikaan ilmeni jarrujen kanssa ongelmia, eli välistä jarrujen tehostus katoaa täysin mikä tekee jarrupolkimesta varsin raskaan painettavan. Epäilin aluksi sadekeliä jarrujen tehottomuudesta, mutta ongelma jatkui satunnaisesti myös kuivalla kelillä (joskin harvemmin). Esimerkiksi maanantaina pakollisella reissulla Lohjan keskustaan yhdessä jarrutuksessa tuntui tehostus puttuvan – muutoin jarru toimi normaalisti. Kuitenkin tämä tekee sen, että jokainen jarrutus pitää suorittaa huolella, sillä yllätyksenä tuleva jarrutehostuksen puuttuminen tekee jarrutuksesta hitaan, ja siten saattaa aiheuttaa vaaratilanteitä.

No, en jäänyt ihmettelemään asiaa yhtään sen enempää, vaan soitin heti maanantaiaamuna huoltoon. Pojat MEautossa harmittelivat pitkää jonoa huoltoon, mutta lupasivat ottaa auton heti sisään, ja katsoisivat asiaa pikimmiten. Sain vietyä auton huoltoon tosin vasta eilen aamulla, joten vielä ei huollosta ole kuulunut mitään. Jännityksellä odotan kuinka pitkään ongelman ratkonta kestää, sillä autolle olisi kova tarve jo tulevana viikonloppuna. Huollosta sanottiin myös, ettei nämä kuvailemani ongelmat ole entuudestaan tuttuja, joten tutkimuksiin ja korjaukseen voi vierähätää jopa viikkoja.

No, eiköhän asia kuitenkin mene melko selkeästi takuukorjauksen piikkiin.

Asiassa on toki hopeareunus, ja olen nyt loman jäljiltä saanut ajella moottoripyörällä töihin, mikä ei koskaan ole huono asia ;).

Garmin takuuseen

Joululahjaksi itselleni ostama Garmin Nüvi 1390T kärsi epätavallisen voimakkaasta buuttauksen tarpeesta käynnistäen itsensä pahimmillaan muutaman minuutin välein Bluetoothin ollessa päällä. Vein laitteet maahantuojalle takuukorjaukseen eilen pari minuuttia ennen liikkeen sulkeutumista, ja sain hetki takaperin huollosta puhelun, että laite vaihdetaan uuteen ja uusi olisi noutettavissa vaikka heti. Melkoisen nopeaa palvelua, sano.

Pimeän karkoitus

Viikonlopun aikana saatiin asennettua uudet Hella Comet FF 200 lisävalot Suzukin keulille. Kiitokset asennustyöstä kuuluu Mikalle, joka käytännössä hoiti koko asennuksen itse allekirjoittaneen saadessa lähinnä statistin roolin sähköasioista mitään ymmärtämättömänä.

Testiajo eilisiltana lähialueen pimeillä teillä sai allekirjoittaneessa aikaan melkoisen hymyn, sillä lisävalot parantavat merkittävästi näkyvyyttä. Ehdottomasti investointinsa arvoinen ostos, sano.

Suzuki update

Suzukilla on nyt ajeltu karvan yli 2000 km, ja lienee aika kertoa auton kuulumisia.

Suitsa on yllättänyt allekirjoittaneen varsin perusteellisesti. Moitteita ei ole montaa, ja ne ovat kaikki varsin merkityksettömiä. Moitteita saavat oikeastaan vain tuulilasin (ja erityisesti takalasin) pesusysteemi ja kulutus (joka ei ole ihan sitä mitä lupailtiin).

Tuulilasin pesulaite ruikkii nesteitä varsin 80-luvun tyyliin, ns. lorotuksena sumuttamisen sijaan. Aina plussa on, että ruiskutus on nelipisteinen. Takalasin pesulaitetta ei vielä ole pystynyt testaamaan, sillä nesteen kuljetusletku on poikki jostain kohdin, ja nesteet kertyvät ohjaamon puolelle verhoilua kastelemaan. Asia korjataan parin viikon päähän varatussa ensihuollossa takuutyönä.

Jokseenkin ärsyttävä piirre näissä pikkuautoissa on takalasin sotkeutuminen normaalissa ajossa johtuen pitkälti Etelä-Suomen maanteiden tolkuttomasta suolaamisesta. Kun aina ajaa sohjossa, tälläinen pikkuauto jossa takapyörät on miltei äärikulmissa tuppaa nostattamaan kaiken tiestä irtoavan suoraan takalasille.

Samaisesta suolauksesta johtuen autolle on ensi viikolle varattu aika korin ruostesuojaukseen.

Valot ovat hyvät, mutta niitä ei ole koskaan liikaa. Tästä syystä tilasin lisäystä valotarjontaan Hella Comet FF-200 kaukovalojen muodossa. Kaukovalojen referenssiluku kasvaa nykyisestä 35 tuplaksi, joten yöajelut helpottuvat kummasti.

Kulutus on vehkeessä ollut vielä melkoisesti kovempi kuin mainoksissa annettiin ymmärtää. Toki tajuan sen, ettei optimaalisissa testioloissa saatuihin tuloksiin pidä liian tarkkaan tuijottaa, mutta ero on ollut kuitenkin huomattava. Eräät arvailut veikkasivat kulutuksen laskevan kunhan moottori hieman kuluu ”tehdasasetuksista”, ja toki ajotapa vaikuttaa merkittävästi tähänkin menoerään. Kulutus on ollut laskusuuntainen jokaisella tankkauksella, joten hyvältä senkin osalta näyttää.