Suzuki piiputtaa

Käydessäni Mikan kanssa Clan Troopers Finland ry:n vuosikokouksessa viime lauantaina alkoi uuden karhea (ok, ~28000 km ajettu) Suzuki Altoni temppuilemaan. Käynnistäminen ontui ja auton tyhjäkäynti hädin tuskin pitää auton käynnissä. Moottori tuntuu heiluvan kun horkassa. Välistä ajaessa tuntui kuin ne vähäisetkin tehot olisivat aivan kateissa, eteenkin pintakaasulla ajettaessa kone pykii ja hytkyy oikein huolella. Välistä taas moottori toimii kuin unelma (eteenkin kun kaasua painaa enemmin). Koneen lämmettyä ei auton uudelleen käynnistäminen onnistu pelkällä avaimella, vaan kaasu pitää painaa pohjaan ja sittenkin käynnistys tuntuu vaivalloiselta.

Samaan aikaan ilmeni jarrujen kanssa ongelmia, eli välistä jarrujen tehostus katoaa täysin mikä tekee jarrupolkimesta varsin raskaan painettavan. Epäilin aluksi sadekeliä jarrujen tehottomuudesta, mutta ongelma jatkui satunnaisesti myös kuivalla kelillä (joskin harvemmin). Esimerkiksi maanantaina pakollisella reissulla Lohjan keskustaan yhdessä jarrutuksessa tuntui tehostus puttuvan – muutoin jarru toimi normaalisti. Kuitenkin tämä tekee sen, että jokainen jarrutus pitää suorittaa huolella, sillä yllätyksenä tuleva jarrutehostuksen puuttuminen tekee jarrutuksesta hitaan, ja siten saattaa aiheuttaa vaaratilanteitä.

No, en jäänyt ihmettelemään asiaa yhtään sen enempää, vaan soitin heti maanantaiaamuna huoltoon. Pojat MEautossa harmittelivat pitkää jonoa huoltoon, mutta lupasivat ottaa auton heti sisään, ja katsoisivat asiaa pikimmiten. Sain vietyä auton huoltoon tosin vasta eilen aamulla, joten vielä ei huollosta ole kuulunut mitään. Jännityksellä odotan kuinka pitkään ongelman ratkonta kestää, sillä autolle olisi kova tarve jo tulevana viikonloppuna. Huollosta sanottiin myös, ettei nämä kuvailemani ongelmat ole entuudestaan tuttuja, joten tutkimuksiin ja korjaukseen voi vierähätää jopa viikkoja.

No, eiköhän asia kuitenkin mene melko selkeästi takuukorjauksen piikkiin.

Asiassa on toki hopeareunus, ja olen nyt loman jäljiltä saanut ajella moottoripyörällä töihin, mikä ei koskaan ole huono asia ;).

Tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Suzuki piiputtaa

  1. Raine says:

    Taitaa olla sytytyspuolella hitusen hiljempaa. Ainakin oma autovanhus (ennen puristinta) tykkäsi piiputtaa ja käydä välillä vain osalla pytyistä. Tulpanjohto yleensä rikkipoikkipaskana ja varaosalla hintaa jokunen euro. Jarrut kuulostaa kyllä jo vähän villimmältä ;)

  2. Jarno says:

    Kummassakaan ongelmassa ei raha taida pahemmin mua koskettaa kun on takuu vielä voimassa ;)

  3. Jarno says:

    Pojat MEautosta soittivat ja syylliseksi paljastui EGR-venttiili. Ongelma nyt on, ettei kyseistä venttiiliä löydy maahantuojalta Suomesta, joten osan saaminen voi kestää. Osa saattaa kuitenkin vielä ”löytyä”, mutta siitä tarkemmin huomenissa mikäli niin käy.

Haluatko sanoa jotain?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.