Opel taas

Eilisestä ottelusta kotiin palatessani en huomannut auton käyttäytymisessä mitään outoa, mutta kotipihaan pysähtyessäni kiinnitin huomiota hankaavaan/laahaavaan ääneen konetilasta. Ääni kuullosti todella pahalta, ja arvasin heti jonkin olevan nyt pahasti pielessä.

Kierrosten nostaminen vaikutti aaltoilevan äänen aallonpituuteen, joten jotenkin tämä liittyy moottorin kiertonopeuteen. Ajossa kuitenkaan mitään outoa moottorista ei tunnu, tehot jne ovat edelleen tallella, eikä mitkään varoitusvalot palaneet.

Tarkistin siltä seisomalta öljyt ja jäähdytysnesteet, jotka olivat kunnossa. Stressitaso nousi nopeasti stratosfääriin euronkuvien vilistäessä taas silmissä.

Aamulla pistin Miran bussikyydillä töihin ja päätin kokeilla onneani saada auto Autohuolto Team Malmbergin ammattilaisten tutkittavaksi. Soitin puoli kahdeksan aikaan huoltoon, josta luvattiin ottaa auto heti katsottavaksi. Ajoinkin varoen auton huoltoon, mistä pikaisella ihmettelyllä eivät ammattilaisetkaan uskaltaneet antaa diagnoosia. Lupasivat pojat kuitenkin avata koneen tänään ja katsoa, ja saadaan sitten tietää kuinka monta tonnia tällä kertaa pitää jostain taikoa rahaa…

Sen verran huollon pihalla testatiin, että laturin/vesipumpun hihna otettiin irti, jotta nähtäisiin olisiko jompikumpi niistä syyllinen (rehellisyyden nimissä pitää sanoa, etten tiedä kumpi hihna se oli vai oliko samassa hihnassa molemmat). Palasin huollosta bussilla kotiin, ja moottoripyrällä työmaalle.

Toivottavasti auto saadaan kuntoon pikaisesti ja huokeasti, sillä keskiviikkona on luvattu melkoista myräkkää, jolloin mopottimella ajaminen töihin ei ole sitä kaikkein mukavinta matkustamista, ja mopottimella on melkein pakko kulkea kun töiden jälkeen on treenejä ja pelejä…

Anna mun kaikki kestää! Voi saatanan saatana.,,

Edit @ 12:30: Soitto autohuollosto oli karua kertomaa. Öljypumppu on leikannut kiinni, ja pitää käytännössä vaihtaa. Pahimmillaan tuntuu olevan tuhannen euron pahemmalle puolelle menevä korjaus, ei taas olis voinut huonompaan aikaan tulla tämäkään.

Note to self: Jos joskus vielä ostan Opelin, ampukaa mut HETI!

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Opel taas

  1. Ola says:

    Tuli tossa mieleen, että kun laturi ja vesipumppu on suljettu pois niin pistän rahani likoon jakohihnan kiristimen/kiristinrullan puolesta. Se ei paljoa maksa jos syypää on siinä. Periaatteessa tuo pitäisi mennä takuuseen…edellyttäen, että on jakohihnan vaihdon yhteydessä uusittu…niinkus pitäisi jos tuolla sellainen on.

  2. Jarno says:

    Juu, uusittiin jakohihnan vaihdon yhteydessä. Muistan kyllä kun ihmettelin niitä vanhoja rullia autoa noutaessani. Mitä kun tiedän autoista yhtä paljon kun …. noh, yleensä mistään ;-)

    Toivon totisesti, että olet oikeassa, sillä vaikka se jotain maksaisikin, mielummin sekin kuin usean tonnin leikkaus budjettiin.

    Paljonkos laitat likoon ? :)

  3. Ola says:

    Niinpäs se arvaukseni meni metsään sitten kuitenkin. Eli öljypumppu oli siis morjens. Kävi tuokin vaihtoehto mielessä, mutta en tosissani siihen uskonut. Onneksi tuo sentään jotenkin on pelannut, sillä pahimmillaan, tuon leipoessa kokonaan kiinni, olisi kilahtanut koko pata öljyn puutteeseen.

  4. Jarno says:

    Onneksi vaikuttaisi siltä, että muuta ei koneesta ehtinyt hajota. Ja huoltokin onnistui löytämään osat ensimmäistä arviota hieman edullisemmin, joten EHKÄ loppuhinta vähän laskee.

    Puuh. Jokatapauksessa tässä on nyt edessä viikko ilman bilikaa, mutta saapahan hyvän tekosyyn ajaa pyörällä töihin. Aina pitää nähdä jotain positiivista ;-)

Haluatko sanoa jotain?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.