Obelixista

Obelix pääsi tänään takaisin pajalle hakemaan edellisessä huollossa irroitetun sisäpuhaltimen moottoria. Samalla reissulla pyysin huollon poikia kurkkimaan uudemman kerran auton ABS järjestelmän vikaa, joka uusi eilispäivänä.

Treeneihin ajaessani onnistuin osumaan tiellä olevaan monttuun, joka täräytti autoa melkoisesti. Treeneistä lähtiessäni nopeusmittari antoi taas ihan omia lukujaan, ja ABS tykytti tuttua tärytystä jo hyvin kevyestä jarrun painalluksesta. Jarrua enemmän painaessani tuntui, kuin vasen puoli ei olisi jarruttanut ollenkaan, ja auto ohjasi voimakkaasti oikealle, joskin tuntui vähän jokainen jarrutus olevan hieman erilainen kuin edellinen.

Hetkeä myöhemmin tuttu ABS valo ilmestyi kojelautaan ilmoittamaan ABS järjestelmän poiskytkeytymisestä, ja tämän jälkeen jarrut toimivat aivan normaalisti. Päätin varmuuden vuoksi käynnistää auton uudelleen, ja ABS valo sammui normaalisti. Jarrutuskokeessa ABS käyttäytyi normaalisti, eikä kotimatkan aikana edes nopeusmittari tuntunut oireilevan.

Tänä aamuna sitten huoltoon ajaessani ABS valo syttyi jälleen, ja nopeusmittari väpätti n. 10km/h virheen verran todelliseen nopeuteen nähden.

Saapa nähdä mikä tuossa ABS:ssa on vikana. Jotenkin tuntuisi maalikkona kallistuvan anturivian tai mahdollisesti viallisen johdon puolelle ABS-ohjainyksikön asemasta, mutta mitäs minä näistä systeemeistä ymmärrän. Ymmärrän toki sen verran, että mikäli vika on ohjainyksikössä, sen korjaaminen tulee kutistamaan ennestään laihaa lompakkoani huomattavasti pelkkää anturia tai johtoa enemmän.

No, tässä odotellaan nyt huoltoliikkeen antamaa analyysiä sikäli mikäli pojat ovat ABS ongelmaan ehtineet perehtyä. Laittavat kuitenkin autoa tänään normaali huoltojen lomassa, sillä eihän tälle(kään) reissulle varsinaista aikaa ollut. Eittämättä loistavaa asiakaspalvelua Autohuolto Team Malmbergillä, ettei tarvinnut viikkokaupalla ajaa kylmää kyytiä :-)

Update @ 16:45: Kävin noutamassa Obelixin huollosta. Sisäpuhallin on nyt kunnossa, mutta ABS vika ei ole korjautunut. Huollossa olivat mitanneet vasemman etupyörän ABS anturin kunnossa olevaksi, ja kiristäneet löysän liittimen, mutta niillä ei ollut sitten vikaan minkäänlaista vaikutusta.

Lienee seuraava etappi Opelin merkkihuoltoon tutkituttamaan vikaa tarkemmin. Ei voi kuin kuvitella mitä SE lysti sitten maksaa. Leimaa autossa on tammikuun loppuun asti, joten kohtalaisen nopeasti tämä ongelma tulee ajankohtaiseksi kukkarolle.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Haluatko sanoa jotain?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.