Eipäs juupas eiku totanoin

Ota nyt sit tuosta Obelixista selkoa. Eilispäivänä irrotin taas akun pariksi tunniksi resetoidakseni vikakoodit järjestelmästä huollon jälkeen, ja saadakseni selkeän listan vioista Opelin merkkihuoltoa varten.

Illalla suoritettu testiajo osoitti, ettei ABS vika mihinkään ollut kadonnut. Jarruttaessa puoltivat renkaat taas oikealle, ja ABS valo syttyi suhteellisen lyhyen ajomatkan jälkeen. Nopeusmittari näytti mitä lystäsi.

Aamulla töihin, eikä yön aikana ollut tapahtunut mitään. Työmatkalla ei merkittävää parannusta tilanteeseen tullut, paitsi että hieman ennen työmaata kiinnitin huomiota nopeusmittarin tultua taas vaihteeksi näyttämään oikeaa lukemaa. ABS valo paloi edelleen.

Töistä lähdettyäni sitten nopeusmittari oli heti alusta lähtien oikeassa, ja autohallista ulos päästyäni ABS valo sammui. Suoritettu koejarrutus liikennevaloissa osoitti myös jarrujen olevan tasapainossa.

Kotimatkan aikana auto toimi kuin enkeli, eikä kumpainenkaan ongelma nostanut päätään. On suorastaan jännittävää lähteä ajoon seuraavan kerran… Ilmeneekö vika taas pian, vai vasta vähän myöhemmin…

Ota tästä nyt sit jotain selvää.. argh brgl mrrgrr.

Osittainen huolto

Obelix käväisi tänään 330000 kilometrin määräaikaishuollossa. Määräaikaishuollon lisäksi olisi tarkoitus tutkia aiemmin viikolla ilmennyttä ABS vikaa, sekä sisätilan puhaltimen moottorin hiiliä.

No, sain eilen työkaveriltani vinkin, että ABS vika voi hyvinkin olla tilapäinen häiriö jonka saisi ”korjattua” ottamalla auton akun irti vähintään puoleksi tunniksi. Tein eilen työtä käskettyä, ja auto oli virraton kaksikin tuntia ennenkuin jouduin lähtemään ajelemaan treeneihin.

No, Obelix hörähti tulille, eikä ABS valo kadonnut mihinkään… Lähdin ajamaan, ja nopeusmittari oli sekin hengetön. Vaan ei kauaa…. Muutaman kilometrin jälkeen nopeusmittari pinnisti mukaan leikkiin sekoilemalla huolella vaihtamalla näytettyä nopeutta 30-90 kilometrin väliltä suhteellisen summamutikassa auton todellisen nopeuden pysyessä tasaisesti satasen nurkilla.

Ajo jatkui, ja hieman ennen treenipaikalle pääsyä nopeusmittari hitaasti mutta varmasti saavutti todellisen nopeuden ja korjautui kohdilleen kuin taika-iskusta. ABS valo palo edelleen, mutta sentään nopeusmittari toimi.

Treeneistä kotiin, ja kiinnitin heti ensimmäisessä risteyksessä huomion ABS valon puuttumiseen. Mitä ihmettä?!! Yht’äkkiä molemmat viat olivat korjautuneet itsestään. Kotipihassa testattu jarrutus todisti ABS:n todella olevan aivan kunnossa. Nähtäväksi jää onko tässä kyse todella tilapäisestä häiriöstä vai palaako vika uudelleen ohjelmistoon…

No, sitten siihen huoltoon. Määräaikaishuolto saatiin suoritettua ilman yllätyksiä, mutta varsinainen paukku tuli sitten kun lähdettiin vaihtamaan sisäpuhaltimen moottoriin hiiliä. Niitäpä ei saatukaan vaihdettua, sillä tässä minun Obelixissa tuo moottori on yhtenäinen osa, ilman mahdollisuutta päästä hiiliin käsiksi (näkyvät kyllä, mutta ei mitenkään vaihdettavissa). Eikun moottori ulos ja uutta tilaamaan… Luulisi helpoksi tehtäväksi, eikö? Väärin.

Tätä minun Obelixissa olevaa sisäpuhaltimen moottoria ei sitten löytynytkään mistään varaosaliikkeestä, tukusta tai edes Suomen Opelilta. Melkoisen metsästyksen jälkeen paikallinen Opel liike löysi oikeanlaisen moottorin Ruotsista. Toimitus parissa päivässä ja hintaa suhteellisen suolainen 230 euroa.

No, ei tässä muuten mitään, mutta kun tuo vanha moottori piti hajottaa osiin sen ulos saamiksesi, joten sitähän ei tietenkään enää paikalleen saanut. Nyt on sitten ajettava ilman sisäpuhallinta ainakin viikonlopun yli. Upeeta ja mahtavaa kertakaikkiaan.

Ostakaa Opel – Ei ainakaan elämä käy tylsäksi eikä lompakko pääse lihomaan :)

Mihin sitä rahaa laittais?

Kun sitä rahaa on aina liikaa, on se hyvä että meillä on laitos nimeltä Opel. Voin vain olettaa tämän taas maksavan pienen tai isommankin omaisuuden ja tietysti kuukausi ennen vuosikatsastusta.

Jaa niin mikäkö? No, tänään töistä kotiinpäin lähtiessäni muutaman sadan metrin ajelun jälkeen syttyi ABS:n merkkivalo, ja nopeusmittari lakkasi toimimasta (Kaikki muut mittarit toimivat ok). Jonkin matkaa eteenpäin, ja moottorin vikavalo syttyi pitämään ABS:n merkkivalolle seuraa, ettei se tuntisi itseään yksinäiseksi.

No, kotona sitten tarkistin sulakkeet ja kääntelin virtaa päälle/pois muutamaan otteeseen. Moottorin vikavalo katosi, mutta muut viat edelleen pysyvät voimissaan.

Pikaisen OCF:n foorumitarkastelun jälkeen ei aivan samanlaista ongelmaa osunut kohdalle, mutta samantapaisia ongelmia on ollut esim. ABS:n anturin kanssa, jolloin ilmeisesti anturi tai sitten pyörän napa on vaihdettu (vastahan molemmat etunavat vaihdettiin puolitoista vuotta takaperin). Nojuu, en osaa maalikkona muutakuin arvailla tässä vaiheessa.

No, autolle on varattuna keskiviikkona määräaikaishuolto, joten saavat siellä katsoa mikä Obelixia tällä kertaa ottaa kupoliin. Voisikin melkein ottaa bingo käyttöön. Olisi meinaan osumia jo melkoisen monta kohdillaan…

opelbingo