Obelix vaihtui Suzukiin

Auton vaihto on ollut siis ajankohtainen jo pitkään, mutta varsinainen aktiivivaihe alkoi tuossa viikko takaperin. Alusta lähtien oli selvää, että tilalle tulisi joku pieniruokainen kauppakassi, koska isommalle autolle ei olisi tarvetta (eikä budjettia).

Ehdokkaina olivat lähinnä uudehko Suzuki Alto, vähän ajettu Citroen C1, vähän enemmän ajettu Toyota Aygo ja vielä vähän enemmän ajettu Toyota Yaris. Valitseminen näiden välillä oli suunnattoman vaikeaa, koska jokaisessa autossa oli paljon hyviä ja vähemmän hyviä ominaisuuksia (niinkai se aina on).

Pitkällisen pähkäilyn ja parin koeajon jälkeen valinta lopulta osui lähes uuteen Suzuki Alto GL 1.0 yksilöön Huittisista. Mittarissa ostohetkellä hurjat 18 kilometriä.

Suzukista puuttuu oikeastaan vain lohkolämmitin ja sisäpistoke, mutta muuten kaikki on kohdillaan ja nuo puutteet saadaan suhteellisen nopeasti ja edullisesti korjattua.

Autosta kerron tarkemmin kunhan kokemukset karttuvat, mutta annetaan nyt pienenä maistiaisina nettiautosta poimittu kuva valitusta yksilöstä.

alto

Eipäs juupas eiku totanoin

Ota nyt sit tuosta Obelixista selkoa. Eilispäivänä irrotin taas akun pariksi tunniksi resetoidakseni vikakoodit järjestelmästä huollon jälkeen, ja saadakseni selkeän listan vioista Opelin merkkihuoltoa varten.

Illalla suoritettu testiajo osoitti, ettei ABS vika mihinkään ollut kadonnut. Jarruttaessa puoltivat renkaat taas oikealle, ja ABS valo syttyi suhteellisen lyhyen ajomatkan jälkeen. Nopeusmittari näytti mitä lystäsi.

Aamulla töihin, eikä yön aikana ollut tapahtunut mitään. Työmatkalla ei merkittävää parannusta tilanteeseen tullut, paitsi että hieman ennen työmaata kiinnitin huomiota nopeusmittarin tultua taas vaihteeksi näyttämään oikeaa lukemaa. ABS valo paloi edelleen.

Töistä lähdettyäni sitten nopeusmittari oli heti alusta lähtien oikeassa, ja autohallista ulos päästyäni ABS valo sammui. Suoritettu koejarrutus liikennevaloissa osoitti myös jarrujen olevan tasapainossa.

Kotimatkan aikana auto toimi kuin enkeli, eikä kumpainenkaan ongelma nostanut päätään. On suorastaan jännittävää lähteä ajoon seuraavan kerran… Ilmeneekö vika taas pian, vai vasta vähän myöhemmin…

Ota tästä nyt sit jotain selvää.. argh brgl mrrgrr.

Obelixista

Obelix pääsi tänään takaisin pajalle hakemaan edellisessä huollossa irroitetun sisäpuhaltimen moottoria. Samalla reissulla pyysin huollon poikia kurkkimaan uudemman kerran auton ABS järjestelmän vikaa, joka uusi eilispäivänä.

Treeneihin ajaessani onnistuin osumaan tiellä olevaan monttuun, joka täräytti autoa melkoisesti. Treeneistä lähtiessäni nopeusmittari antoi taas ihan omia lukujaan, ja ABS tykytti tuttua tärytystä jo hyvin kevyestä jarrun painalluksesta. Jarrua enemmän painaessani tuntui, kuin vasen puoli ei olisi jarruttanut ollenkaan, ja auto ohjasi voimakkaasti oikealle, joskin tuntui vähän jokainen jarrutus olevan hieman erilainen kuin edellinen.

Hetkeä myöhemmin tuttu ABS valo ilmestyi kojelautaan ilmoittamaan ABS järjestelmän poiskytkeytymisestä, ja tämän jälkeen jarrut toimivat aivan normaalisti. Päätin varmuuden vuoksi käynnistää auton uudelleen, ja ABS valo sammui normaalisti. Jarrutuskokeessa ABS käyttäytyi normaalisti, eikä kotimatkan aikana edes nopeusmittari tuntunut oireilevan.

Tänä aamuna sitten huoltoon ajaessani ABS valo syttyi jälleen, ja nopeusmittari väpätti n. 10km/h virheen verran todelliseen nopeuteen nähden.

Saapa nähdä mikä tuossa ABS:ssa on vikana. Jotenkin tuntuisi maalikkona kallistuvan anturivian tai mahdollisesti viallisen johdon puolelle ABS-ohjainyksikön asemasta, mutta mitäs minä näistä systeemeistä ymmärrän. Ymmärrän toki sen verran, että mikäli vika on ohjainyksikössä, sen korjaaminen tulee kutistamaan ennestään laihaa lompakkoani huomattavasti pelkkää anturia tai johtoa enemmän.

No, tässä odotellaan nyt huoltoliikkeen antamaa analyysiä sikäli mikäli pojat ovat ABS ongelmaan ehtineet perehtyä. Laittavat kuitenkin autoa tänään normaali huoltojen lomassa, sillä eihän tälle(kään) reissulle varsinaista aikaa ollut. Eittämättä loistavaa asiakaspalvelua Autohuolto Team Malmbergillä, ettei tarvinnut viikkokaupalla ajaa kylmää kyytiä :-)

Update @ 16:45: Kävin noutamassa Obelixin huollosta. Sisäpuhallin on nyt kunnossa, mutta ABS vika ei ole korjautunut. Huollossa olivat mitanneet vasemman etupyörän ABS anturin kunnossa olevaksi, ja kiristäneet löysän liittimen, mutta niillä ei ollut sitten vikaan minkäänlaista vaikutusta.

Lienee seuraava etappi Opelin merkkihuoltoon tutkituttamaan vikaa tarkemmin. Ei voi kuin kuvitella mitä SE lysti sitten maksaa. Leimaa autossa on tammikuun loppuun asti, joten kohtalaisen nopeasti tämä ongelma tulee ajankohtaiseksi kukkarolle.

Osittainen huolto

Obelix käväisi tänään 330000 kilometrin määräaikaishuollossa. Määräaikaishuollon lisäksi olisi tarkoitus tutkia aiemmin viikolla ilmennyttä ABS vikaa, sekä sisätilan puhaltimen moottorin hiiliä.

No, sain eilen työkaveriltani vinkin, että ABS vika voi hyvinkin olla tilapäinen häiriö jonka saisi ”korjattua” ottamalla auton akun irti vähintään puoleksi tunniksi. Tein eilen työtä käskettyä, ja auto oli virraton kaksikin tuntia ennenkuin jouduin lähtemään ajelemaan treeneihin.

No, Obelix hörähti tulille, eikä ABS valo kadonnut mihinkään… Lähdin ajamaan, ja nopeusmittari oli sekin hengetön. Vaan ei kauaa…. Muutaman kilometrin jälkeen nopeusmittari pinnisti mukaan leikkiin sekoilemalla huolella vaihtamalla näytettyä nopeutta 30-90 kilometrin väliltä suhteellisen summamutikassa auton todellisen nopeuden pysyessä tasaisesti satasen nurkilla.

Ajo jatkui, ja hieman ennen treenipaikalle pääsyä nopeusmittari hitaasti mutta varmasti saavutti todellisen nopeuden ja korjautui kohdilleen kuin taika-iskusta. ABS valo palo edelleen, mutta sentään nopeusmittari toimi.

Treeneistä kotiin, ja kiinnitin heti ensimmäisessä risteyksessä huomion ABS valon puuttumiseen. Mitä ihmettä?!! Yht’äkkiä molemmat viat olivat korjautuneet itsestään. Kotipihassa testattu jarrutus todisti ABS:n todella olevan aivan kunnossa. Nähtäväksi jää onko tässä kyse todella tilapäisestä häiriöstä vai palaako vika uudelleen ohjelmistoon…

No, sitten siihen huoltoon. Määräaikaishuolto saatiin suoritettua ilman yllätyksiä, mutta varsinainen paukku tuli sitten kun lähdettiin vaihtamaan sisäpuhaltimen moottoriin hiiliä. Niitäpä ei saatukaan vaihdettua, sillä tässä minun Obelixissa tuo moottori on yhtenäinen osa, ilman mahdollisuutta päästä hiiliin käsiksi (näkyvät kyllä, mutta ei mitenkään vaihdettavissa). Eikun moottori ulos ja uutta tilaamaan… Luulisi helpoksi tehtäväksi, eikö? Väärin.

Tätä minun Obelixissa olevaa sisäpuhaltimen moottoria ei sitten löytynytkään mistään varaosaliikkeestä, tukusta tai edes Suomen Opelilta. Melkoisen metsästyksen jälkeen paikallinen Opel liike löysi oikeanlaisen moottorin Ruotsista. Toimitus parissa päivässä ja hintaa suhteellisen suolainen 230 euroa.

No, ei tässä muuten mitään, mutta kun tuo vanha moottori piti hajottaa osiin sen ulos saamiksesi, joten sitähän ei tietenkään enää paikalleen saanut. Nyt on sitten ajettava ilman sisäpuhallinta ainakin viikonlopun yli. Upeeta ja mahtavaa kertakaikkiaan.

Ostakaa Opel – Ei ainakaan elämä käy tylsäksi eikä lompakko pääse lihomaan :)