Pyyhkijän vuoro hajota

Auto jatkaa murentumistaan. Viime yönä oikean puoleinen pyyhkijä lakkasi toimimasta kesken käytön, ja pikaisen selvittelyn tuloksena on syytä olettaa, että pyyhkijän mekanismi on rikki. Korjausta kyseltyäni meinasi tuoli karata alta, sillä uuden osan hinta on suhteellisen suolainen n. 350 euroa + työt päälle. Suolainen hinta selittyy sillä, että mekanismia ei saa ostettua erikseen vaan ainostaan pyyhkijöiden moottorin kera.

Astrani pyyhkijöiden mekanismissa kuulemma on tälläinen tyyppivika, että pyyhkijä jää jumiin ja hajoaa. Korvaavassa osassa tämä vika on korjattu, joten tämän osan pitäisi sitten kyllä kestää. Pitää tässä toki vielä pistää pikainen purkuosan metsästys käyntiin, joskin vaikuttaisi vähän siltä, ettei purkuosaa kannattaisi autoon vaihtaa, sillä mun tuurilla se purkuosa ottaa ja hajoaa ensi viikolla puhumattakaan siitä, että ottaa oman aikansa saada moinen osa kotiin ja vielä autoon.

Edit: 14.3.2008 @ 15:45: Korjaukselle kertyi hintaa töineen 397 euroa. Huollon suoritti vakio paikaksi muodostunut Auto-Kulta. Pojat tekivät taas hyvää työtä kuten aina, joten siihen pitää olla tyytyväinen. Samaan rahaan tarkistettiin autosta latausjännite, koska ajovalojen polttimot ovat autossani palaneet liian usein jopa Opeliksi. Lisäksi havaittiin, että toinen takavalopolttimo (allekirjoittaneen vaihtama) on pikkasen väärää mallia, ja se vaihdettiin oikeanlaiseksi. Nyt takavalokin on yhtä kirkas molemmilla puolilla, kun ostamani polttimo oli liian himmeä.

Vahinko vain, ettei pyyhkijän mekanismia saatu korjattua, oli sen verran pahasti mennyt rikki. Lisäksi huomasin, että kuljettajan puoleinen pyyhkijä oli hajonnut siten, että sen kärjestä oli metalli paljastunut ha raapinut uurteen tuulilasiin… No, tuulilasi on jokatapauksessa menossa vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta, joten se ei sinällään haittaa. Uurteet eivät häiritse näkyvyyttä liiaksi, lähinnä ärsyttävät.

Startin vaihdosta meinasi tulla ylihalpa

Sain tänään soiton MasterFit:stä. Opelin startin vaihdon maksamisessa tapahtunut huoltomiehelle kömmähdys, ja hän oli veloittanut 100 euroa liian vähän. Osin tämä selittyy sillä, että maksoin kahdella eri maksutavalla, joten virheen mahdollisuus tuollaisessa aina kasvaa. Itse en tuota huomannut ennenkuin kuitteja kelasin läpi. Olisi kieltämättä tuo ylimääräinen alennus maistunut :-).

MasterFit postittaa mulle laskun tuosta puuttuvasta satasesta – ei siis tarvitse mennä paikalle korttia höyläämään… Hyvää palvelua tämäkin, sano.

Maanantain startti

Kuten aiemmin kirjoitin, autostani hajosi mitä ilmeisimmin startti viikonloppuna juuri, kun meidän piti lähteä Forssaan esittelynäyttelyyn. Sotasuunnitelman mukaisesti tarkoitus oli tänä aamuna tuupata auto käyntiin, viedä Mira töihin ja ajaa Niittykummun Länsiauton yhteydessä olevaan MasterFit pikahuoltoon ainakin diagnoosia varten. Päivästä muodustui varsinainen seikkailu, josta tarkemmin alasivulla. Tärkeintä kuitenkin on se, että auton startti saatiin pelaamaan.
Lue lisää

Auto ongelmaa

Kylmien ilmojen myötä Opel on osoittanut omaavansa lieviä (ja välillä suurempiakin) käynistysvaikeuksia aamuisin. Tuossa reilu viikko takaperin perjantaina startatessa pyöritti startti konetta vain pari kertaa ja hyytyi. Hetken odottelua ja hehkutteluja myöhemmin se pyöräytti taas pari kertaa ja hyytyi. Kolmannella yrittämällä se sitten lopulta lähti käyntiin.

Minä, joka en autoista juuri mitään ymmärrä, ajattelin että akku on lopussa. Otinkin päivän aikana yhteyttä Mikan suosittelemana akkupalvelu V. Häkkiseen, jonne sainkin sovittua akun vaihdon iltapäiväksi. Iltapäivällä sitten ajoin liikkeeseen, jossa akku testattiin… Ja todettiin, ettei akussa ole mitään vikaa. Laturikin näytti lataavaan akkua ihan kelpo arvoilla, joten vika on siis oltava jossain muualla.
Lue lisää