Autosta asiaa

Auto käväisi 255000 kilometrin määräaikaishuollossa, ja samassa yhteydessä huollosta ilmoitettiin, että auton ohjausvaihde systeemi (raidetanko?) on ilmeisesti hajoamassa. Voi kuulemma kestää vielä viikon, kuukauden, vuoden tai vaikka montakin vuotta – sitä ei mistään tiedä… Mutta että hajoamassa on.

Osa itsessään kustantaa varaosana 557 euroa ja siihen päälle ronski annos töitä. Kokonaiskustanne kerrottiin olevan suunnilleen 1200-1300 euroa. Ei hymyilyttänyt.

Samassa yhtedessä muistutettiin 300000 kilometrin kohdalla odottavasta jakopään hihnan vaihdoksesta, joka sekin olisi suunnilleen 1500 euron lovi jo ennestään laihaan lompakkoon. Ei hymyilyttänyt.

Tässä on edessä jokatapauksessa tärkeitä päätöksiä. Vaihtoehtoja on oikeastaan neljä;

Vaihtoehto 1: Ajetaan tällä autolla niin kauan kun se kestää, ja sen jälkeen sitten roudataan romikselle ja ostetaan sitten tilalle uusi auto korvaamaan tätä. Tässä tietysti on ongelmana se, että uutta autoa ostaessa pitää kehittää jostain käsirahan verran käteistä, että uuden auton saa edes rahoituksella hankittua.

Vaihtoehto 2: Muuten kuten vaihtoehto 1, mutta uutta autoa ei hankita. Tilalle hankitaan joku mahdollisimman halpa pommi, jolla voidaan hoitaa lehdenjakohommat ja kaupassa käynnit. Päivätyöhön tässä vaihdoehdossa kuljettaisiin linja-autolla. Auton luotettavuus toki tässä vaihtoehdossa on suuri kysymysmerkki, mutta tämä lienee vaihtoehdoista se kaikkein halvin.

Vaihtoehto 3: Vaihdetaan pikaisesti uuteen (tai ainakin uudehkoon) autoon niin kauan kun tämä auto on vielä leimassa. Tällöin autosta saa paikasta riippuen ainakin 1500-3000 euroa vaihdossa, ja sen pitäisi riittää uuden auton käsirahaan. Tämä vaihtoehto edellyttää, että vaihto tehdään ennenkuin ohjausvaihde tai jokin muu ”pakkokorjattava” osa laukeaa.

Vaihtoehto 4: Jatketaan kuten ennenkin. Korjataan autoa kun korjattavaa tulee ja toivotaan parasta sen suhteen, ettei mitään kallista tulisi eteen. Tämä vaihtoehto alkaa olla se, jota en enää tällä mun tuurilla halua pitää vaihtoehtona.

Kele!

Autohuollon satoa

Autohuollosta soitettiin, ja kerrottin molempien etupyörien laakereiden olevan hajalla. Jäi epäselväksi oliko myös pyörien navat hajalla, vai oliko kyse siitä ettei pelkkää laakeria voi hankkia, mutta huolto ilmoitti molempien pyörien napojen vaihdosta. Hintaa arviolta 500 euroa. Tää on niin tätä. Onneksi raha kasvaa puussa, ja sitä voi poimia vapaasti miellin määrin …. NOT.

Edit @ 13:40: Huollosta ilmoitettu loppusumma 498 euroa ja rapiat päälle. Lisäksi kerrottiin koneesta kuuluneesta sivuäänestä ja siitä, että vikavalo palaa. Mun tuurilla mureneminen jatkuu, mutta minkäs teet… Enpä tiedä.

Vikavalohan autossa on palanut jonkin aikaa. Se johtuu siitä, että autosta on ilmeisesti yksi hehkutulpista pimeänä (siihen viittaa vikakoodin antama ”määrittelemätön hehkuvika”), ja valo sammuu moottorin oltua n. 5 minuuttia käynnissä. Huolto kuitenkin sanoi, ettei vikavalo sammunut koeajon aikana. Joko heidän koeajo on mallia lyhyt tai sitten autossa on jo uutta vikaa tiedossa. Joo-o

Edit 22.4.2008 @ 09:35: No, itse en kuullut koneesta mitään ylimääräisiä ääniä (enää), eikä huollon pelottelema moottorin vikavalo ollut mitään uutta, eli se sammui moottorin käytyä muutaman minuutin. Tämä tietysti kertoo vain siitä, että Auto-Kulta koeajaa autoja varsin lyhyesti. Hyvä tietää.

Auto se jatkaa edelleen murenemistaan

Jarrujen korjaus ei poistanut auton etupäästä kuulunutta ”urinaa”, joka tässä tänään otti askeleen pahempaan suuntaan. Keskusteltuani asiasta mm. Mikan kanssa olemme tulleet siihen tulokseen, että äänen voi aiheutta oikeastaan vain joko vetoakseli tai pyörän laakeri. Tahtoo käytönnössä tarkoittaa taas muutaman satasen huoltoa, joka tietenkin on hoidettava mahdollisimman pian, ettei ongelma aiheuta suurempia ongelmia pahentuessaan.

Voi vit… ööö… ryydas! Alkaa riittää hiljalleen nämä auto-ongelmat. Mulla näihin ole varaa… Mistä hitosta mä tähänkin rahat taas taion, kysyn vaan… Mitä seuraavaksi?!! Kohta on vissiin pistettävä pyörä myyntiin, että on varaa maksaa auton korjauksia. Kun olisi työmatka edes hieman lyhyempi (tällä hetkellä 50km/suunta), hommaisin itselleni munamankelin työmatkoja varten. Tana kele per sano saa… ja huomenna lisää.

Lisäys 17.04.2008 @ 13:35: Keskusteltuani asiasta hovihuollon (ja toisenkin huoltoliikkeen) kanssa, on epäily vian sijainnista kallistumassa pyörän laakeriin. Autolla ei sen myötä ajella sitten enää metriäkään ennenkuin laakeri on saatu korjattua (no, vian lopullinen sijainti toki ensin huollossa selvitetään). Jos autoa nyt käyttää ja laakeri hirttää kiinni, tulee huollosta todella kallis. Eipä siis autolla ajella tänään edes kotiin, vaan auto jää odottamaan maanantaille sovittua huoltoa.

Onneksi on olemassa ystäviä, jotka pystyvät tälläisessä tilanteessa auttamaan miestä mäessä. Raine ystävällisesti suostui lainaamaan autoaan, kun ei sitä niin paljoa tarvitse asuessaan Helsingin keskustassa. Todellista ystävyyttä, sano. Kiitos!

Nyt vain toivotaan, että auton huolto ei osoittaudu enää miksikään kalliimmaksi kohteeksi, sillä kyllä tuon laakerinkin korjaamisen kustannus aiheuttaa melkoisen tukun harmaita hiuksia. No, aiheuttaisi jos niitä hiuksia olisi. Joo.

Jarruremonttia

Hankin viime viikolla uudet jarrulevyt ja -palat Opeliin tarkoituksenani tehdä itse jarruremontti viime viikon lauantaina. Sää tuolloin ei kuitenkaan ollut otollinen, ja itse kaiken kukkuraksi olin kovassa kuumeessa. Jarruremontti jäi siten Auto-Kullan tehtäväksi, ja pojat onnistuivat remontissa varsin hyvin. Olin epähuomiossa ostanut autoon takajarrulevyt ja -palat vaikka autossa on takana jarrurummut. Huollon pojat kuitenkin kävivät hakemassa oikeat osat Hessulta, ja sain vielä palautettua vanhat väärin ostetut osat takaisin. Esimerkillistä asiakaspalvelua myös Hessulta.