Kakkoselle täydet pisteet

Hiltsikin oli tänään iskussa. Kuva ottelusta VSS vs LoSB II.

Lohjan Salibandyn miesten kakkosjoukkue käväisi Hangossa hakemassa kaikki neljä tarjolla ollutta sarjapistettä kaatamalla ensin rakkaan paikallisvastustaja Lohen 8-5, ja FC Rybackin hieman selkeämmin 8-1. Ensimmäisessä pelissä maalinteosta vastasi lähes yksinomaan Tommi Tukiainen tehden neljä häkkiä, ja vastaavasti toisessa pelissä saman maalimäärän sai Tuomas Hiltunen. Allekirjoittanutkin sai avattua kauden pistetilin syöttämällä Tomi Mahkosen tekemän 8-1 maalin jälkimmäisessä pelissä.

Lähes täydellisen salibandy päivän kruunasi reissu katsomaan kun Espoon Oilers kaatoi kotonaan Tapanilan Erän lukemin 5-4. Nyt kun vielä napsahtaisi se seitsemän oikein illan lotossa, voisi jo alkaa puhua kaiken kaikkiaan täydellisestä päivästä.

Edit: Nojuu, ei ollut kuin kolme oikein, joten pyh.

Kakkonen Tammisaaressa

Kuva ottelusta LoSB II vs. VSS

Tammisaaren vuoro turnauskalenterissa, ja matkaan jouduttiin lähtemään ilman toista maalivahtia Petri Alénin oltua estynyt lähtemästä mukaan. Kapteeni Mahkonen toipui vielä silmäleikkauksesta, joten hieman vajaalla miehityksellä oltiin liikkeellä. Onneksi jostain naftaliinista saatiin kaivettua Tommi Tukiainen matkaan mukaan, ja ehtipä Timo Värrikin vielä ensimmäiseen otteluun.

Ensimmäisessä ottelussa vastaan asteli Hangon Hyrskyt. Allekirjoittaneen otteet maalissa jättivät hieman toivon varaa suorienkin vetojen pyyhältäessä käsien lomitse verkon perukoille. Joukkue kokonaisuutena tuntui olevan vielä hieman kohmeessa, vaikka Hiltunen maalinteon aloittikin Tukiaisen syötöstä pelikellon näyttäessaä 01:03. Vastustajien tasoitusta ei tarvinnut odottaa kahta minuuttia kauempaa, jonka jälkeen Hämäläinen riitsi lohjalaiset viimeisen kerran ottlelussa johtoon Norrbyn syötöstä ajassa 03:44. Vastustaja teki erään vielä pari reppua lisää, joten erätauolle tilanteessa 3-2. Vastustaja teki toisen erän puolivälissä pari häkkiä lisää kasvattaen johdon jo 5-2. Hiltunen pamautti vielä ylivoimalla ajassa 27:31 Tukiaisen syötöstä toivon kipinää lohjalaisleiriin, mutta vastustaja kuittasi puolitoista minuuttia myöhemmin. Lappalaisen Eki piti eron kurottavissa 6-4 osumallaan ajassa 29:00. Kolmas erä meni kuitenkin selkeästi vastustajalle heidän tehtyä pariin minuuttiin kolme maalia lisää. Backman kaunisteli loppunumeroiksi ylivoimalla 9-5 Värrin syötöstä.

Toisessa ottelussa sarjassa voittamaton NTH. Lohjalaiset vielä ensimmäisestä ottelusta sisuuntuneina sopivassa pelivireessä, vaikka Timo Värri joutuikin poistumaan peliareenalta, eikä lisävahvistuksia ollut tulossa. Maalinteon aloitti Janne Mäkinen Tommi Tukiaisen syötöstä ajassa 02:52. Vastustaja kuittasi vielä tämän vajaata minuuttia myöhemmin, mutta sen jälkeen alkoi tapahtua. Ensin 05:53 Tuomas Hiltunen täräytti rankkarista 2-1, Marko Norrby Tukiaisen syötöstä 3-1 ja Hiltunen Tomi Backmanin syötöstä 4-1, eikä pelikellossa ollut vasta kuin 07:34. Vastustajan toinen maali ajassa 09:28 ei pahemmin lohjalaisia hetkauttanut, vaan erään tehtiin vielä kolme häkkiä lisää. Ensin Mäkisen Janne Hiltusen syötöstä, Åström loistavalla yksilösuorituksella ja Hämäläisen Henri Marko Norrbyn syötöstää. Tilanne erätauolle mentäessä 7-2 ja melko hyvä fiilis. Toisen erön alkuun vastustaja kavensi neljännellä minuutilla, mutta kun viidennellä minuutilla heille tuomittu rankkari kimposi allekirjoittaneen jalasta katsomoon, eikä ylivoimakaan tuottanut tulosta, jäi kiriminen alkutekijöihinsä. Toinenkaan ylivoima ei antanut vastaustajalle helpostusta. Kolmannen erän alussa vastustajalle tarjottiin ensin kylmää suihkua Hämäläisen maalatessa 8-3 Norrbyn syötöstä ajassa 33:07. ja heti perään tarjottiin ylivoimaa meni vastustajan pasmat lopullisesti sekaisin. Pari seuraavaa jäähyä heille. Ja vaikka vastustaja sai vielä kaunistelumaalin 43:32, ei siitä muodostnut kiriä kun 7 sekuntia myöhemmin heidän pelaajansa marssitettiin jäähyboksiin ja lohjalaiset saivat jauhaa loppuajan ylivoimaa.

Varsinkin jälkimmäisen ottelun ensimmäinen erä oli parasta lohjalaissalibandyä kakkosjoukkueelta koskaan. Loistavaa uhrautumista puolustajilta, joten allekirjoittaneelle jäi suhteellisen helppo työ poimia ne muutamat satunnaiset vedot, jotka maalille asti tulivat. Taisi ottelussa enemmän torjuntoja tulla Jani Åströmille kuin allekirjoittaneelle. Loistava peli.

Kolmen pisteen turnaus

Vaihteeksi oman joukkueen pelejä, ja neljästä tarjolla olleesta pisteestä joukkue nappasi kolme.

Ensimmäisessä pelissä vastaan marssi viime kauden päätteeksi II-Divisioonasta tippunut FBC Elit. Eliitti aloitti pirteästi, ja siirtyi johtoon reilun 11 minuutin pelin jälkeen. LoSB tuli tasoihin toisen erän alussa Marko Norrbyn maalatessa Toni Mahkosen syötöstä ja meni johtoon erän puolivälissä Janne Sundbergin tehdessä Eki Lappalaisen syötöstä. Kolmannen erän aluksi Eliitti tasoitti ja meni puolestaan johtoon pelikellon näyttäessä 38:01. Vaivaiset 41 sekuntia myöhemmin lohjalaiset puolestaan tasoittivat Henri Hämäläisen tehdessä Marko Norrbyn syötöstä. Lohjalaisten maalissa pelannut Petri Alén otti tukun gamesavereita joista mieliinpainuvin lienee muutama sekunti ennen loppusummeria varmistaen pisteen lohjalaisille.

Illan toisessa koitoksessa lohjalaiset kohtasivat allekirjoittaneelle täysin tuntemattoman MaSu -joukkueen, joka näytti ottelun alussa olevan täysin altavastaaja lohjalaisten pyörityksessä. Ensimmäinen erä lohjalaisille puhtaasti 3-0. Ensin Marko Norrby teki Henri Hämäläisen syötöstä kaksi ensimmäistä maalia, ja sitten kaksikko viimeiseli kolmannen maalin Norrbyn toimiessa vuorostaan syöttäjänä.

Toisessa erässä MaSu sai hieman parannettua peliään ja pääsi kaventamaan 3-1, mutta lohjalaiset kuittasivat kavennuksen tekemällä pari maalia lisää. 4-1 maalin teki Toni Mahkonen Henri Hämäläisen oltua jälleen syöttäjänä. 5-1 maalissa Toni puolestaan syötti, ja pallon maaliin toimitti Tuomas Hiltunen. MaSu kavensi jälleen tulokseksi 5-2, mutta lohjalaiset kuittasivat toiseen erään vielä kertaalleen, 6-2 maalista vastasi Jani Åström Janne Sundbergin syötöstä. Näin kolmenteen erään turvallisessa 6-2 johdossa… Mutta sitten MaSu huomasi jalan alkavan painaa lohjalaisten leirissä ja vastasi kolmesta seuraavasta osumasta. Helpotusta toi Marko Norrbyn 7-5 osuma Janne Mäkisen syöttämänä. MaSu ei kuitenkaan luovuttanut, vaan oli päättänyt pistää pisteet jakoon, ja yritti lisäosumia ilman maalivahtia. Yhden he saivatkin, mutta onneksi ei sen enempää. Näin kauden avausvoitto ja kaksi tärkeää sarjapistettä Lohjalle. Allekirjoittaneelta ihan kohtuullinen peli, joskin olisi muutaman maalinedusta hässäkän voinut saada torjuttuakin, pärskeles.

Ensimmäiset pelit kakkosjoukkueessa


Lohjan Salibandyn Miesten kakkosjoukkue aloitti tämänvuotisen urakkansa 3. Divisioonassa hieman mollivoittoisesti. Ensimmäisessä ottelussa SBS Pandat olivat jo viemässä sarjapisteitä mukanaan, mutta Kakkonen sinnitteli ottelun 4-4 tasapeliksi. Maalissa allekirjoittanut ei esittänyt ihan sitä parasta osaamistaan, mutta onneksi ei sitä ihan huonointakaan.

Loppukiri toisessa ottelussa Vihdin Salisusia vastaan ei onnistunut yhtä hyvin, vaan vihtiläiset pitivät johtonsa loppuun asti viimeistellen viimeisen maalin tyhjiin. Lopputulos 6-4 vihtiläisille. Maalissa Allu, ja ottelun kuvia löytyy täältä.

Kohta se alkaa…

Nimittäin salibandykausi 2010-2011. Tuleva vuosi onkin allekirjoittaneelle monella tapaa hyvin mielenkiintoinen, sillä vientiä riittää moneen eri kohteeseen.

Päätoimena Lohjan Salibandyn edustusjoukkueen huolto- ja valokuvaustehtävät. LoSB nousi viime kauden päätteeksi takaisin I-Divisioonaan ja sai osakseen joutua (vai päästä?) lähsilohkoon vastustajinaan Tampereen Ilves, Forssan Suupparit, Uusikaarlepyyn Blue Fox, FBC Turku, Uudenkaupungin Salibandy, Vaasan Woodcutters, Espoon Westend Indians, Helsingin M-Team ja SB Vantaa. Mielenkiintoisena lisämausteena tulevalla kaudella on myös toisen lohkon joukkueiden kohtaaminen kertaalleen. Sieltä vastaan marssii Porvoon Salibandyseura, Lahden Sbandy, Haukiputaan Kellon Lyönti, Sipoon ÅIF, Keravan Kaneetti, Kajaanin Papas, Lappeenrannan NST, Oulun Luistinseura, Helsingin Erä Akatemia sekä Jyväskylän FC Vaajakoski.

Spekuloinnit sarjasta löytyy ainakin Ilvekseltä, Inkkareilta, Lajiniiloilta ja Hannukselaltakin.

Omat pelilliset edesottamukset suoritan Lohjan Salibandyn kakkosjoukkueessa kolmosdivaria tahkoten. Vastassa ovat Espoon EDT, Espoon FC Casey Ryback, Espoon SBS Pandat, Hangon Hyrksyt, Karjaan FBC Elit, Kirkkonummen PoRe, Lohjan Hiki, Tammisaaren Norra Tenala HF ja Vihdin Salisudet. VSS ja FBC Elit ovatkin viimekaudelta II-Divisioonasta tuttuja joukkueita, joten aivan umpimetsään ei tarvitse allekirjoittaneenkaan tarpoa. Onhan toki ”uusi joukkue” täynnä vanhoja pelikavereita LoSB Edustuksen ajoilta.

Lisäksi peliaikaa tippunee myös Ikämiehissä. Kun tähän vielä lisää LoSBin verkkosivujen ylläpidon ja muutamat muut salibandyaiheiset tehtävät, ei tekemisen puutetta tulevalla kaudella tule olemaan. Ja vaimo tykkää…